Powody rozwiązania umowy o zamówienie publiczne

Data: 18-03-2013 r.

Procedura przetargowa zmierza do zawarcia ważnej umowy, a w konsekwencji realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Co do zasady więc, na gruncie zamówień publicznych, rozwiązania umowy za porozumieniem stron nie są praktykowane.

Jeżeli w ofercie wykonawca zobowiązał się do dostarczenia konkretnej rzeczy, o określonych parametrach technicznych (czy zawierającej określone rozwiązania technologiczne) powinien wywiązać się ze zobowiązania. W przeciwnym wypadku, w zależności od zapisów umowy, może on zostać obciążony karami umownymi albo podmiot zamawiający może odstąpić od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.

Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie. Podstawę złożenia oferty stanowi specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zawierająca opis przedmiotu zamówienia – w tym ewentualne rozwiązania techniczne czy technologiczne.

Jeżeli w złożonej ofercie zawarto zobowiązanie, do dostarczenia rzeczy zawierającej określone parametry, wskazywane na etapie procedury przez zamawiającego lub zawarte w ofercie wykonawcy, dostawa winna zostać wykonana w powyższym zakresie. Dopuszczalne są oczywiście zmiany umowy, które mają charakter nieistotny (np. mogące polegać na zastosowaniu równoważnych technologicznie rozwiązań, o ile zastosowanie konkretnej technologii nie stanowiło bezwzględnie obowiązującego wymagania w SIWZ), albo zmiany o charakterze istotnym, które zależne są od zapisów zawartej umowy.

 

Sytuacja wygląda inaczej, gdy zamawiający dopiero po zawarciu umowy ujawnia dodatkowe wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia, np. przejawiające się w konieczności zastosowania konkretnych rozwiązań technologicznych, które nie były objęte ofertą. Takie działania nie są dopuszczalne i wykonawca nie jest nimi związany.

W takim też przypadku zastosowanie znaleźć może art. 145 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazuje on na możliwość odstąpienia przez podmiot zamawiający od umowy, jeżeli zaistniały istotne zmiany okoliczności powodujące, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym (np. ze względu na zaistniałą konieczność zastosowania danych rozwiązań technologicznych, nieprzewidywanych na etapie procedury wyboru wykonawcy).

Agata Hryc – Ląd, doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca, członek OSKZP


Zobacz także:


Tagi: siwz,

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wygrywać przetargi

pobierz

Opis przedmiotu zamówienia

pobierz

5 najważniejszych zmian w nowelizacji Prawa zamówień publicznych

pobierz

Jak stosować nowe przepisy Prawa zamówień publicznych?

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32430 )
Array ( [docId] => 32430 )