Oddział centrali firmy nie posiada zdolności prawnej, a tym samym nie może on we własnym imieniu nabywać praw i obowiązków o charakterze cywilnoprawnym. W związku z tym co do zasady oddział firmy nie ma prawa do złożenia oferty w postępowaniu o zamówienie publiczne ani podpisania umowy z zamawiającym. Chyba, że posiada on stosowne upoważnienie.
Treść pełnomocnictwa nie może budzić wątpliwości
A zatem dopuszczalne jest podpisane umowy o zamówienie publiczne na przykład przez dyrektora oddziału danego przedsiębiorstwa. Musi on jednak posiadać pełnomocnictwo do reprezentowania swojej firmy w przetargach dotyczących działalności handlowych w zakresie np. sprzedaży. W tym zakresie konieczna jest analiza treści samego dokumentu, z którego wynika pełnomocnictwo. Powinno wynikać z niego, jaki dokładnie jest zakres czynności pełnomocnika. Przykładowo czy jego zadaniem jest przeprowadzenie całej procedury przetargowej, czy też podjęcie określonych czynności, takich jak wybór oferty najkorzystniejszej.