W razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca. Natomiast zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 5 maja 1998 r. (I CKU 11/97): "Obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej przez pracownika osobie trzeciej nie obciąża pracodawcy, gdy wyrządzenie tej szkody nastąpiło jedynie przy sposobności zatrudnienia w zakładzie pracy, to znaczy nie przy wykonywaniu powierzonych pracownikowi zadań w stosunku pracy".
Pracownik ponosi odpowiedzialność wobec pracodawcy, który naprawił szkodę wyrządzoną osobie trzeciej. Oznacza to, że pracodawca, który naprawił osobie trzeciej szkodę wyrządzoną przez pracownika, może wystąpić w stosunku do niego z roszczeniem o odszkodowanie. Odszkodowania pracodawca może ubiegać się od pracownika jedynie do wysokości 3-miesiecznego wynagrodzenia pracownika-sprawcy szkody. A zatem w takiej sytuacji pracodawca może z przysługującemu pracownikowi zwrotu kosztów noclegu potrącić odszkodowanie, które uiścił wobec poszkodowanego za szkodę wyrządzoną przez tego pracownika.