Obowiązek zgłoszenia przez lekarza lub położną urodzenia dziecka (żywego lub martwego), celem sporządzenia aktu urodzenia, istnieje w każdym przypadku zgonu, niezależnie od czasu trwania ciąży. Gdy pisemne zgłoszenie martwego urodzenia zawiera wszystkie dane, przede wszystkim jego płeć, kierownik USC ma obowiązek sporządzić akt urodzenia, z adnotacją o martwym urodzeniu, bez względu na czas trwania ciąży. Brak tych elementów będzie natomiast powodować wydanie decyzji o odmowie sporządzenia aktu stanu cywilnego.
W konsekwencji w sytuacji, w której z medycznego punktu widzenia istnieje możliwość wypełnienia pisemnego zgłoszenia urodzenia dziecka, powstaje jednocześnie obowiązek dokonania takiego zgłoszenia do urzędu stanu cywilnego i obowiązek wydania aktu urodzenia.
Pracownicy, która otrzyma taki dokument, będzie się zawsze należał urlop macierzyński w wymiarze 8 tygodni oraz zasiłek macierzyński. Jednocześnie w ocenie resortu pracy konieczna jest zmiana przepisów prawnych zmierzająca do ułatwienia kobietom, które poroniły, uzyskania dokumentu uprawniającego do skorzystania z prawa do urlopu macierzyńskiego.
Podstawa prawna:
- art. 180¹ Kodeksu pracy,
- § 9 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2012 r., poz. 444),