Aby szkolenie bhp przynosiło pożądane korzyści zarówno zakładowi pracy jak i samym pracownikom, muszą być jednak spełnione następujące warunki:
- osoba przeprowadzająca szkolenie musi mieć opracowane szczegółowe programy poszczególnych rodzajów szkoleń dla instruktorów w zakresie prowadzenia instruktaży oraz dla określonych grup stanowisk pracy. Powinien być w nich określony rodzaj wiedzy i umiejętności, jaki szkoleni powinni opanować.
- kierownictwo zakładu pracy ma czuć się odpowiedzialne za przygotowanie swoje i personelu,
- firma powinna zachęcać swoich pracowników do określenia i realizowania swoich potrzeb, zapewniać regularną ocenę pracy, zauważać wysiłki i ich wpływ na efektywność pracy;
- musi istnieć możliwość zaprezentowania i rozwiązania nowych problemów, które byłyby okazją do uczenia się oraz możliwość uczestniczenia w dodatkowych kursach i szkoleniach z zakresu bhp.
Dobór treści szkolenia bhp w programach modułowych
I. Etap przygotowawczy
- Sporządzenie ogólnego opisu warunków bhp.
- Zinwentaryzowanie zadań i czynności zawodowych.
- Opracowanie opisu zawodu zawierające kwalifikacje zawodowe (umiejętności, postawy, wymagania psychofizyczne oraz przeciwwskazania do wykonywania zawodu).
II. Etap projektowania programów szkolenia
- Grupowanie zadań zawodowych w moduły (ogólne cele szkolenia).
- Grupowanie czynności zawodowych w jednostki modułowe (pośrednie cele szkolenia).
- Określenie szczegółowych celów szkolenia dla jednostek modułowych.
- Opracowanie zestawów umiejętności wstępnych oraz testów kontrolnych do modułów i poszczególnych jednostek modułowych.
- Opracowanie zakresu treści wyprowadzonych ze szczegółowych celów.
- Określenie korelacji (zależności) treści szkolenia wewnątrz jednostek modułowych, miedzy jednostkami modułowymi oraz modułami.
- Dobór strategii szkolenia oraz posiadanej infrastruktury szkoleniowej.
- Tworzenie pakietów szkoleniowych do jednostek modułowych.
- Opracowanie systemu kontroli i oceny jakości szkolenia.