Kształcenie na odległość to ustawiczne kształcenie w formach pozaszkolnych, w którym przekazywanie treści kształcenia oraz sprawdzanie przebiegu i efektów tego kształcenia odbywa się z zastosowaniem dostępnych technik komunikacyjnych, w szczególności: internetu, poczty elektronicznej, poczty głosowej, poczty, telewizji bez stałego oraz bezpośredniego kontaktu nauczającego i uczącego się.
Organizator kształcenia prowadzący szkolenie bhp na odległość określa:
- miejsca prowadzenia kształcenia na odległość,
- warunki rekrutacji i rejestracji uczestników,
- procedury sprawdzania przebiegu i efektów kształcenia uczestników,
- sposób udostępniania uczestnikom materiałów dydaktycznych,
- zasady ustalania opłat ponoszonych przez uczestników.
W zależności od liczby osób, które zgłoszą chęć podjęcia szkolenia bhp na odległość, organizator kształcenia może tworzyć terenowe punkty konsultacyjne.
Materiały dydaktyczne udostępniane uczestnikom szkolenia bhp powinny:
- zawierać usystematyzowane treści kształcenia,
- wyjaśniać kluczowe pojęcia dla danego zakresu kształcenia,
- wskazywać materiały źródłowe,
- zawierać instrukcje i komentarze wspomagające kształcenie na poszczególnych jego etapach,
- zawierać pytania i ćwiczenia pozwalające uczącemu się ocenić postępy w opanowaniu wiedzy oraz umiejętności,
- wskazywać odpowiednie techniki komunikacyjne i wspomagać posługiwanie się nimi.
Osoba, która podejmuje się szkolenia bhp na odległość, otrzymuje od organizatora kształcenia szczegółowe informacje dotyczące:
- konieczności spełnienia przez uczestnika kształcenia dodatkowych warunków, jeżeli kształcenie wymagać będzie:
- specjalistycznego przygotowania wynikającego z celu i zakresu danego kształcenia,
- poziomu wykształcenia innego niż określony w § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. nr 31, poz. 216) ze względu na podbudowę konieczną do zrealizowania danego programu nauczania;
- programu nauczania, który będzie realizowany w ramach danej formy kształcenia;
- warunków korzystania z technik komunikacyjnych;
- terminów konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz sesji egzaminacyjnych;
- terminów ćwiczeń praktycznych, w tym laboratoryjnych, jeżeli ich realizacja wynika z programu nauczania;
- sposobu kontaktowania się z konsultantem,
- terminów, warunków i form sprawdzania efektów kształcenia po zakończeniu określonego etapu lub całego okresu kształcenia;
- warunków udostępniania do wglądu ocenionych prac sprawdzających postępy w nauce.
Kształceniem uczestników szkolenia bezpieczeństwa i higieny pracy na odległość kierują konsultanci. Organizator kształcenia prowadzi dla każdego uczestnika dokumentację przebiegu kształcenia na odległość.
Kształcenie kończy się egzaminem kwalifikacyjnym składającym się z 2
etapów – teoretycznego i praktycznego – przeprowadzanym przez komisję
egzaminacyjną.
Podstawa prawna:
- § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w
sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej,
umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. nr
31, poz. 216).
Józef M. Boguszewski, specjalista ds. bezpieczeństwa procesów przemysłowych, ekspert w zakresie oceny ryzyka zawodowego i systemów zarządzania bezpieczeństwem
Zobacz także: