Jak przygotować biuro do powrotu do pracy stacjonarnej?

Kategoria: Warunki pracy
Autor: Kinga Grodzicka-Lisek
Data: 11-05-2020 r.

Co musi uczynić pracodawca aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom przy wykonywania pracy biurowej (praca stacjonarna w biurze) w czasie epidemii koronawirusa?

W przypadku pracy administracyjno-biurowej, bez kontaktu pracowników z klientami, obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpiecznych warunków pracy w czasie epidemii zbiegają się właściwie wedle przepisów do zapewnienia pracownikom:

 
  • odstępów między stanowiskami pracy co najmniej 1,5 m.

  • rękawiczek lub środków do dezynfekcji.

Trzeba pamiętać jednak o zaleceniach, które nie są zapisane w aktach prawnych.

Zaleca się m.in. opracowanie procedury ochrony pracowników przed koroanwirusem (przykładową procedurę można znaleźć na Portalu BHP). Warto także zadbać o procedurę na wypadek gdyby jeden z pracowników okazał się zarażony koronawirusem.

Będąc pracodawcą w branży administracyjno-biurowej należałoby zadbać również o dezynfekcję pomieszczeń i sprzętów. Zaleca się więc, zapewnienie dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów biurek oraz powierzchni w pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatury, włączników. W tym celu proponuję wyposażyć biura w środki chemiczne dostępne w sklepach. Do dezynfekcji w przypadku telefonów, komputerów czy klawiatury sugeruję środki z alkoholem izopropylowym. Konieczne jest również regularne wietrzenie pomieszczeń pracy, jeżeli to możliwe.

Dla bezpieczeństwa i większej łatwości w utrzymaniu higieny proponuję zapewnienie pracownikom zarówno rękawiczek, jak i środków do dezynfekcji rąk – szczególnie w pomieszczeniach sanitarnych, czy przy aneksach kuchennych. Mimo, że przepisy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia jednego lub drugiego środka, nie koniecznie łącznie. W przypadku pracowników administracyjno-biurowych, niemających kontaktu z klientami, wykonującymi pracę w biurowcach, biurach nie trzeba zakrywać ust i nosa, przy pomocy części odzieży lub jej części, maski albo maseczki, wykonując czynności zawodowe. Zatem pracodawca w tym przypadku nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom maseczek.

Uwaga
Wyjątek od tej reguły dotyczy sytuacji, kiedy to pracodawca nie jest w stanie z uwagi na warunki w zakładzie, procesy pracy, zapewnić odstępu między pracownikami. Wówczas jest on zobowiązany zapewnić pracownikom maseczki.

Oczywiście pracownicy, aby dotrzeć do biura i z biura do domu, muszą nosić maseczki. Zatem dbający o pracowników powinien zapewnić pracownikom, chociaż dwie maseczki jednorazowe dziennie, niezbędne im na czas przemieszczania się do i z biura.

Proszę również pamiętać o udostępnieniu pracownikom do stałego korzystania instrukcji mycia rąk oraz instrukcji dezynfekcji rąk. Powinny być one umieszczone w pobliżu dozowników mydła i środka do dezynfekcji rak.

Podstawa prawna:

  • § 8 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 792) .

Kinga Grodzicka-Lisek prawnik, ekspert prawa pracy w tym bhp

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wybierać nowoczesne źródła światła do mieszkania

pobierz

Zasady BHP elektryka

pobierz

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Profilaktyka porażeń prądem elektrycznym i pierwsza pomoc

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41160 )
Array ( [docId] => 41160 )