- naprawianie i konserwowanie maszyn roboczych będących w ruchu,
- dokonywanie zmian konstrukcyjnych,
- przekraczanie dopuszczalnego obciążenia określonego w dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej,
- wchodzenie i schodzenie z maszyny w czasie jazdy,
- pozostawianie włączonych maszyn bez obsługi,
- zostawianie zagrażających bezpieczeństwu ruchomych części bez wymaganych osłon,
- powierzanie obsługi osobom nieupoważnionym i nieuprawnionym (w ramach tzw. zastępstw).
Obsługa maszyn drogowych
Operatorzy maszyn drogowych muszą spełniać wymagania dotyczące dodatkowych kwalifikacji do ich obsługi. Przy pracach drogowych może być zatrudniony pracownik, który został przeszkolony w zakresie bhp na danym stanowisku pracy i uzyskał orzeczenie lekarskie dopuszczające do wykonywania określonej pracy. Musi być on także wyposażony w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej przewidziane dla danego stanowiska pracy.
Wszystkie maszyny drogowe należy oznakować znakami bezpieczeństwa – skośnymi, żółto-czarnymi pasami.
Akustyka i oświetlenie
Maszyny powinny mieć sygnał dźwiękowy, za pomocą którego kierowca sygnalizuje pracownikom rozpoczęcie pracy lub niebezpieczeństwo. System
sygnałowy trzeba z góry ustalić, ogłosić, na przykład na tablicy
ogłoszeń, i dokładnie zaznajomić z nim obsługę maszyn oraz pozostałych
pracowników.
Miejsca pracy maszyn w porze nocnej należy odpowiednio oświetlić, a maszynę wyposażyć w światła ostrzegawcze.
Strefy niebezpieczne
Przy wykonywaniu robót maszynami drogowymi należy wyznaczyć
strefy niebezpieczne o promieniu co najmniej 6 m od miejsca pracy danego urządzenia. Powinny być one zabezpieczone przed dostępem niepowołanych osób (odgrodzone i oznakowane tablicami ostrzegawczymi). Na przykład strefę niebezpieczną wokół czynnej koparki wyznacza zasięg jej ramienia i łyżki. W strefie tej podczas prac koparką nie wolno nikomu przebywać.
Walcowanie
Przy wykonywaniu walcowania podkładu lub nawierzchni drogi, oczyszczaniu kół walca czy zwilżaniu ich wodą, a także prowadzeniu robót uzupełniających trzeba zachować szczególną ostrożność i – w razie braku urządzeń mechanicznych – wykonywać pracę ręcznie, stojąc z boku czynnego walca.
Postój
Każdą unieruchomioną maszynę należy odpowiednio zabezpieczyć (ogólnie przyjęty sposób to zaciągnięcie hamulca i podłożenie podkładów pod koła).
Na czas dłuższego postoju maszyn ustawia się je zwarcie jedną za drugą (poza miejscem wykonywania robót), aby zajmowały jak najkrótszy odcinek drogi. Z obu stron trzeba tuż za maszynami ustawić zastawy i na nich umieścić tablice odpowiednio z napisem:
- „objazd w lewo” lub
- „objazd w prawo”.
Po zapadnięciu zmroku zastawy powinny być oświetlone latarniami.
W odległości ok. 150 m od miejsca postoju maszyn z obu stron umieszcza się przenośne znaki ostrzegawcze ogólnego niebezpieczeństwa (trójkątne). Ustawia się je na prawym poboczu drogi (patrząc w kierunku jazdy).
Jeżeli droga na czas robót nie jest zamknięta dla ruchu, który skierowano objazdem, maszyny na postój należy ustawiać na jej połowie tak, aby drugą połową drogi mógł odbywać się normalny ruch.
Henryk Musa, specjalista ds. bhp
Zobacz także: