Jeżeli pracodawca użytkownik zatrudnia osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w firmie lub miejscu przez siebie wyznaczonym, ma obowiązek zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Musi w szczególności:
- zagwarantować pracownikowi tymczasowemu właśnie bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej,
- prowadzić ewidencję czasu pracy takiego pracownika w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do zwykłych pracowników,
- dostarczyć pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,
- zapewnić mu profilaktyczne posiłki i napoje,
- przeprowadzić w stosunku do pracownika tymczasowego szkolenie bhp,
- w razie wypadku przy pracy takiego pracownika ustalić okoliczności i przyczyny zdarzenia,
- przeprowadzić na stanowisku pracy pracownika tymczasowego ocenę ryzyka zawodowego i poinformować go o tym ryzyku.
Dbałość o bhp
Spełnienie wymagań w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych obejmuje trzy etapy:
- przygotowania ich do pracy,
- wykonywania tej pracy,
- postępowania w związku z wypadkiem pracownika tymczasowego.
Warunki pracy
Bardzo ważną kwestią w przypadku organizowania pracy pracownika tymczasowego jest zakaz traktowania go mniej korzystnie w zakresie warunków pracy niż pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.
Pracownik tymczasowy ma prawo do korzystania z urządzeń socjalnych pracodawcy użytkownika na takich samych zasadach, jak pozostali pracownicy.
Agencja może sprawować wyłącznie ogólny nadzór organizacyjny nad pracownikami tymczasowymi i kontrolę warunków określonych w umowie z pracodawcą użytkownikiem.
Koordynacja
Często zachodzi sytuacja, gdy w tym samym miejscu pracę wykonują pracownicy tymczasowi i inni, na przykład etatowi.
Wówczas pracodawcy muszą współpracować ze sobą. Aby współpraca taka przebiegała prawidłowo, należy wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu. Konieczne jest także określenie zasad współdziałania uwzględniających sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń zdrowia lub życia pracowników.
Kary
Jeżeli pracodawca użytkownik lub działająca w jego imieniu osoba:
- nie zapewnią pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej lub
- nie wyposażą stanowiska pracy takiego pracownika w maszyny i inne urządzenia techniczne, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności,
podlegają karze grzywny.
Może ją wymierzyć
inspektor pracy w drodze mandatu karnego w wysokości do
2000 zł lub sąd rejonowy – na wniosek inspektora pracy – w kwocie od
1000 do
30.000 zł.
Takiej samej karze podlega ten, kto będąc pracodawcą użytkownikiem lub działając w jego imieniu nie wypełnia uzgodnionych na piśmie z agencją obowiązków pracodawcy, w tym:
- nie dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,
- nie zapewnia mu napojów i posiłków profilaktycznych,
- nie szkoli pracownika tymczasowego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- nie zapewnia ustalenia w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, któremu uległ taki pracownik,
- nie informuje go o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, i zasadach ochrony przed zagrożeniami,
- nie wypełnia innych obowiązków uzgodnionych z agencją, a związanych z wykonywaniem pracy tymczasowej przez daną osobę.
To pracodawca użytkownik ma obowiązek zapewnić pracownikowi tymczasowemu szczegółowe instrukcje bhp, a także informacje o procedurach postępowania przy określonych pracach lub w konkretnych sytuacjach. Wynika to z organizacji pracy w firmach, która wymusza nadzór zarówno ogólny, jak i specjalistyczny – ze względu na charakter prowadzonej działalności. Pracownicy tymczasowi wykonują bowiem czynności szczegółowo opisane w instrukcjach oraz procedurach obowiązujących u danych pracodawców.
Podstawa prawna:
- ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 ze zm.);
- ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.);
- ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553 ze zm.);
- ustawa z 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 395 ze zm.).
Jacek Krajewski, Okręgowy Inspektorat Pracy Państwowej Inspekcji Pracy w Łodzi
Zobacz także: