Zgodnie z zapisem § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 ze zm.) – służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione w ust. 1, z wyjątkiem pracownika zatrudnionego przy innej pracy, o którym mowa w art. 23711§ 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.; dalej: Kodeks pracy).
Natomiast w § 2 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia zapisano, że organizacja i rozkład czasu pracy pracownika służby bhp oraz pracownika zatrudnionego przy innej pracy, o którym mowa w art. art. 23711§ 1 Kodeksu pracy, powinny zapewniać pełną realizację zadań, o których mowa w ust. 1.
Widać z powyższych zapisów, że to pracodawca decyduje w jaki sposób zagospodarować czas pracowników służby bhp biorąc pod uwagę liczbę zatrudnionych pracowników, wykonywane przez nich zadania bieżące, np.: ilość kontroli potwierdzonych protokołami,
- ilość szkoleń wstępnych ogólnych,
- zakres prowadzonej dokumentacji,
- rozwijanie form popularyzacji problematyki bhp)
i zadania jednostkowe, np.:
- analiza stanu bhp,
- badanie wypadków,
- udział w ocenie ryzyka zawodowego,
- opiniowanie instrukcji.