Nowelizacja prawa energetycznego poszerza listę podmiotów, którzy mogą samodzielnie uzyskać i przedstawić do umorzenia świadectwa pochodzenia oraz świadectwa pochodzenia z kogeneracji albo uiścić opłatę zastępczą o tzw. odbiorcę przemysłowego, który w roku poprzedzającym zużył nie mniej niż 100 GWh energii i dla którego koszt pozyskania energii wynosi nie mniej niż 3 proc. wartości jego produkcji.
Zmiana ta ma chronić konkurencyjność najbardziej energochłonnych branż przemysłu w Polsce.
Odbiorca przemysłowy z niższymi kosztami wsparcia
Prawo unijne umożliwia państwom członkowskim obniżanie kosztów funkcjonowania systemów wsparcia dla różnych branż przemysłu, w szczególności dla branż energochłonnych. W Polsce energia elektryczna zużywana w przemyśle do czerwcowej nowelizacji prawa energetycznego objęta była pełnymi kosztami funkcjonowania systemów wsparcia, czyli podobnie jak energia wykorzystywana w innych procesach. Tymczasem większość państw unijnych już wcześniej obniżyła obciążenia swoim energochłonnym branżom, przez co firmy działające w Polsce straciły na konkurencyjności.
Zmienione prawo energetyczne ma na celu zniwelowanie niekorzystnych skutków dla działających w Polsce energochłonnych branż przemysłu, wynikających z ponoszenia przez nie wysokich kosztów funkcjonowania systemów wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii i w wysokosprawnej kogeneracji.
Preferowane grupy odbiorców przemysłowych
W tym celu do prawa energetycznego wprowadzona została definicja odbiorcy przemysłowego. Obejmuje ona odbiorców końcowych wykonujących działalność gospodarczą w zakresie co najmniej jednego z rodzajów działalności wymienionych w nowym przepisie:
- wydobywanie węgla kamiennego lub rud metali nieżelaznych,
- produkcji wyrobów z drewna oraz korka z wyłączeniem produkcji mebli,
- produkcji papieru i wyrobów z papieru,
- Produkcji chemikaliów i wyrobów chemicznych,
- Produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych,
- Produkcji szkła i wyrobów ze szkła,
- Produkcji ceramicznych materiałów budowlanych,
- Produkcji metali,
- Produkcji elektrod węglowych i grafitowych, styków i pozostałych elektrycznych wyrobów węglowych i grafitowych,
- Produkcji żywności.
Zakres podmiotowy nowych przepisów obejmuje zarówno odbiorców przemysłowych będących członkami giełdy towarowej jak i odbiorców przemysłowych nie będących członkami giełdy i dokonujących transakcji zakupu energii elektrycznej w kontraktach bilateralnych.
Parametry charakteryzujące poszczególne kategorie przemysłowych odbiorców energochłonnych są tym wyższe, im mniejszy jest zakres ciążącego na nich obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia.
Podział odbiorców przemysłowych według stopnia energochłonności
Grupa odbiorców przemysłowych o najmniejszym stopniu energochłonności (którzy zużyli nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i dla których stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi co najmniej 3 proc. i mniej niż 7 proc.) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia w odniesieniu do 80 proc. ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek.
Kategoria odbiorców przemysłowych o średnim stopniu energochłonności (którzy zużyli nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i dla których stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi co najmniej 7 proc. i mniej niż 12 proc.) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia w odniesieniu do 60 proc. ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek.
Z kolei grupa odbiorców przemysłowych charakteryzujących się
najwyższym stopniem energochłonności (którzy zużyli nie mniej niż 100
GWh energii elektrycznej i dla których stosunek kosztu energii
elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi ponad 12 proc.)
objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia
świadectw pochodzenia w odniesieniu do 20 proc. ilości energii
elektrycznej zakupionej na własny użytek.
Ewa Kranz
Zobacz także: