Jakościowe metody prognozowania popytu

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 30-08-2013 r.

Do prognozowania popytu stosuje się także, oprócz metody ilościowej, metodę jakościową. W metodzie tej wykorzystujemy panel ekspertów, przedstawicieli handlowych, a także metodę delficką, badanie ankietowe konsumentów, metodę analogii historycznej lub tekst produktu.

Jedną z najczęściej stosowanych metod jest panel ekspertów. Do grupy ekspertów można zaliczyć na przykład kierowników firmy. Przed zastosowaniem tej metody należy osobom uczestniczącym w procesie prognozowania zaprezentować trendy dotyczące zarówno popytu firmy, jak i dotyczące rynku. Wówczas zminimalizuje się efekt subiektywnej oceny, która może być zbyt optymistyczna, a zazwyczaj jest zaniżana w stosunku do możliwości.

Odrębną grupę zaangażowaną w prognozowanie mogą stanowić przedstawiciele handlowi, wśród nich każdy powinien dokonać prognozy dotyczącej klientów, którymi się zajmuje.

Kolejna metoda to metoda delficka. Jest zbliżona w działaniu do panelu ekspertów. W tym celu jednak sporządza się specjalną ankietę, która jest rozsyłana do ekspertów. Zazwyczaj są to eksperci spoza firmy. Po zebraniu odpowiedzi analizuje się uzyskane wyniki pod kątem ich zgodności. Jeśli wyniki są zgodne, wówczas jako prognozę przyjmuje się odpowiedź najczęściej występującą.

Kolejna metoda to badania ankietowe konsumentów. Polega na określeniu, jakie są prawdopodobne zakupy produktu, których dokona konsument w prognozowanym okresie. Ta metoda może wykorzystywać różne narzędzia. Na przykład będą to badania ankietowe, które pomogą określić, jakie jest prawdopodobieństwo, że konsument kupi w najbliższym roku dany produkt. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku takich produktów, jak samochody, sprzęt komputerowy, sprzęt AGD.

Inną metodą jest metoda analogii historycznej. Może być wykorzystywana do prognozowania popytu na nowy produkt lub na już istniejące produkty.

Metodą pozwalającą ocenić, jaki będzie popyt na nowe produkty, jest test produktów. Stosując tę metodę, wypuszcza się testowy produkt na określony rynek i obserwuje, jak zareagują na niego konsumenci.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25345 )
Array ( [docId] => 25345 )

Array ( [docId] => 25345 )