Plan roczny a płynność finansowa firmy
Skonstruowanie planu rocznego leży u podstaw zapewnienia ciągłości działalności dużych firm na dynamicznie zmieniającym się rynku. W przypadku podmiotów oferujących niepowtarzalne bądź innowacyjne i do tego pożądane produkty sprawa wygląda dosyć prosto, gdyż jedynym ograniczeniem jest zdolność produkcyjna, przy praktycznie nieograniczonych możliwościach pozyskiwania kapitału i rozbudowy systemu dystrybucji.
W takim wypadku zaplanowanie przepływów finansowych nie nastręczy problemu, ponieważ odzwierciedlając spodziewane zyski i ukazując faktyczną przewagę wpływów nad wydatkami, plan ten ma szansę okazać się w dużym stopniu zbieżny z realnie notowanymi później przepływami finansowymi i jednocześnie zakłada dość duży margines bezpieczeństwa w razie ewentualnych kłopotów.
Przykład: Producent luksusowych samochodów planuje w nadchodzącym roku wejście na chiński rynek. Skłaniają go do tego dwa fakty. Pierwszym jest utrzymująca się od kilku lat wysoka, niekiedy przewyższająca możliwości produkcyjne, liczba płynących z Chin zamówień na limuzyny, a drugim wszelkie prognozy dotyczące rosnącej liczby milionerów w tym państwie.
To pozwala uznać tamtejszy rynek dóbr luksusowych za rozwojowy co najmniej przez najbliższą dekadę. Jednym z głównych założeń planu rocznego będzie w tym wypadku utrzymanie wysokiej sprzedaży przy cenie dużo powyżej progu rentowności przez cały rok, co pozwala zakładać, że finansowanie zewnętrzne wykorzystywane już w niewielkim stopniu zapewnia płynność.
Przedsiębiorstwo w takiej sytuacji może zakładać zwiększone inwestycje lub wypłatę zysków dla udziałowców, mając jednocześnie zabezpieczenie w postaci możliwości szybkiego zwiększenia zaangażowania kredytowego lub wyemitowania większej ilości papierów komercyjnych.