Wpływ inflacji na wyniki finansowe firmy można uwzględniać w analizie na dwa sposoby:
- albo konwertując dane na ceny stałe,
- albo korygując o poziom inflacji uzyskane wskaźniki nominalne
Obie metody powinny dać zbliżone wyniki, jednak należy pamiętać że, niezależnie jaki sposób uwzględnienia czynnika inflacji w analizach wybierzemy, w odbiorze zewnętrznym, a w szczególności dla zarządu czy właściciela, lepiej wyglądają dane prezentowane w cenach bieżących. Pokazują one wyższą nominalną dynamikę sprzedaży, mimo że realnie wzrost jest niższy.
Odbiorcy zewnętrzni często bowiem porównują osiągnięte przez firmę wyniki z rynkowymi wskaźnikami – stóp procentowych, rentowności bonów skarbowych itp., które nie są skorygowane o wpływ inflacji.
Stosowanie cen stałych może być szczególnie przydatne w warunkach wysokiej inflacji, gdy realna wartość uzyskiwanych wyników firmy znacznie odbiega od wartości nominalnej. Stosując wtedy ceny bieżące, można łatwo popełnić błąd oceny, sugerując się wysokim wzrostem nominalnym, mimo że realnie wzrost był dużo niższy, a nawet – pomimo nominalnego wzrostu – realnie nastąpiła strata.