Wydatki i zobowiązania w przedsiębiorstwie

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 11-12-2013 r.

Terminowe regulowanie wszelkiego typu płatności wynikających z otrzymanych faktur, zawartych umów, bądź z przepisów prawa jest podstawową cechą dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa. Chodzić tu może o płatności wobec dostawców, pracowników, urzędu skarbowego, ZUS-u, banku.

Wydatek jest po prostu wypływem środków pieniężnych z kasy firmy lub z rachunku bankowego, zatem pojęcie to opisuje ruch pieniądza. W związku z tym w sprawozdaniach finansowych wydatki będą uwidocznione w rachunku przepływów pieniężnych oraz poprzez różnicę między stanem środków pieniężnych wykazanych w bilansie na początek i koniec analizowanego okresu.

Zobowiązanie zaś jest konsekwencją zdarzeń, które już miały miejsce w spółce i pokazuje, ile środków pieniężnych będzie musiała jednostka wydać. Zobowiązania są prezentowane w bilansie – w pasywach spółki.

Każde zobowiązanie ma określony termin wymagalności, w bilansie są one pogrupowane na zobowiązania krótkoterminowe (do roku) oraz długoterminowe (z terminami wymagalności powyżej roku).

Wśród zobowiązań preferowane przez przedsiębiorców są zobowiązania handlowe, co wynika głównie z faktu, że zwykle nie są one oprocentowane, są więc najtańszym źródłem kapitału obcego (jednak brak oprocentowania nie oznacza zawsze, że odroczenie płatności „nic nie kosztuje” – firmy bowiem czasem udzielają kontrahentom rabatów z tytułu płatności gotówkowej – należy wtedy uwzględnić tzw. koszt alternatywny). Na przykład dostawca może ustalić następujące warunki płatności za towar: cena 20 zł za sztukę i płatność po trzydziestu dniach, ale jeśli zapłacisz gotówką, wtedy otrzymasz 5% rabatu, czyli cena wyniesie 19 zł. W takim przypadku trudno mówić, że zobowiązania nic nie kosztują, bowiem odroczenie terminu o 30 dni kosztuje nas 1 zł na każdej sztuce towaru miesięcznie, czyli w skali rocznej 64% (19*(1+63%*3/365)=20).

Oceniając zobowiązania handlowe należy przeanalizować następujące kwestie: uzyskanie od dostawców najdogodniejszych warunków odroczenia płatności, negocjacje w zakresie czasu kredytowania w okresach niedoboru gotówki, ale pamiętajmy też o stałym utrzymywaniu dobrych stosunków z kontrahentami.

Przed podjęciem negocjacji trzeba dokonać oceny sytuacji finansowej kontrahenta firmy. Jeżeli współpracujemy z dużą firmą, która posiada wielu odbiorców, wtedy nasza pozycja w negocjacjach jest na ogół słabsza, gdyż taki kontrahent nie będzie podpisywać umowy „za wszelką cenę”, jednak z drugiej strony jest prawdopodobne, że w przypadku pojawienia się u nas przejściowych problemów z płynnością, „przejmie” on na siebie finansowanie – i mimo, że obciąży nas odsetkami za zwłokę, zachowamy ciągłość dostaw czy produkcji. W przypadku „małego” kontrahenta, dla którego my jesteśmy głównym odbiorcą, sytuacja jest odmienna.

Dla uzyskania kontraktu taka firma często jest gotowa do zaakceptowania warunków płatności na granicy opłacalności, jednak nie jest to dla nas tak do końca dobre, gdyż w przypadku opóźnienia z płatnościami nasz kontrahent może wstrzymać dostawy, a nawet zbankrutować, co doprowadzi np. do zatrzymania naszej produkcji.

Julita Zdończyk


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33222 )
Array ( [docId] => 33222 )