Planowana cyfryzacja procesów back office ma się odbywać na podstawie Katalogu Rekomendacji Cyfrowego Urzędu i poprzez ujednolicanie kluczowych systemów i interfejsów zgodnie z referencyjnym modelem cyfryzacji urzędów, zawartym w tymże katalogu.
Załatwianie urzędowych spraw drogą elektroniczną dzięki POPC
Program Operacyjny Polska Cyfrowa działanie 2.2 Cyfryzacja procesów back office w administracji rządowej ma na celu rozwój lub usprawnianie usług wewnątrz administracyjnych, niezbędnych dla świadczenia usług publicznych. Wsparcie jest ukierunkowane na poprawę pracy urzędów poprzez cyfryzację procesów i procedur, jak również na udostępnienie informacji sektora publicznego, takich jak dane pochodzące ze źródeł administracyjnych, zasoby kultury oraz zasoby nauki.
W tym dokumencie wskazuje się w szczególności następujące obszary wsparcia:
- systemy użytkowe, np. EZD, ERP, business intelligence,
- bezpieczeństwo teleinformatyczne oraz przetwarzanie danych osobowych,
- zarządzanie zasobami (w tym ich współdzielenie) oraz integracja i interoperacyjność systemów,
- podnoszenie kompetencji pracowników (w tym pracowników komórek IT) poprzez wymianę doświadczeń, działania edukacyjne i szkoleniowe.
W ramach realizowanych projektów przewiduje się opracowanie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań teleinformatycznych oraz wymianę najlepszych praktyk pomiędzy urzędami. Wprowadzone rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw w urzędach, co przełoży się na podniesienie poziomu obsługi obywateli i przedsiębiorców.
Typy projektów dofinansowanych
Następujące działania projektowe mogą otrzymać wsparcie:
- przenoszenie gotowych rozwiązań IT między urzędami,
- wdrażanie nowych rozwiązań IT w urzędach, w tym opracowanie i wdrożenie horyzontalnych rozwiązań możliwych do zastosowania w skali całej administracji (wsparcie może dotyczyć również modernizacji istniejącego rozwiązania IT),
- działania edukacyjne i szkoleniowe, niezbędne do zapewnienia funkcjonowania rozwiązań IT wspieranych w ramach typów 1 i 2.
W działaniu 2.2 POPC wsparcie zostanie udzielone w trybie konkursowym. Instytucją odpowiedzialną za nabór i ocenę wniosków oraz przyjmowanie i rozpatrywanie protestów jest Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Beneficjenci dostępnych środków
O dofinansowanie projektów starać mogą się następujące instytucje:
- jednostki administracji rządowej,
- podmioty podległe jednostkom administracji rządowej lub przez nie nadzorowane,
- partnerstwa tworzone pomiędzy wskazanymi powyżej wnioskodawcami.
Ostatecznymi odbiorcami działań projektowych są zarówno urzędy, jak ich pracownicy oraz zwykli obywatele. Generalnie podzielić więc można grupę docelową projektów na 2 podgrupy odbiorców bezpośrednich oraz pośrednich. I tak:
- bezpośrednio: urzędy administracji rządowej, pracownicy urzędów (zarówno pracownicy działów IT, jak i innych komórek organizacyjnych),
- pośrednio: obywatele i przedsiębiorcy.
Zobacz także:
Tagi: administrator IT
