Co zrobić, gdy firmowy komputer został zainfekowany

Data: 09-12-2012 r.

Warto upewnić się czy pracownicy firmy na co dzień korzystający z komputerów dobrze znają i świadomi są zagrożeń, jakie może spowodować zainfekowanie komputera.

  1. Nie wpadać w panikę!
  2. Odłączyć komputer od Internetu.
  3. Jeśli komputer jest podłączony do sieci lokalnej – odłączyć ją.
  4. Jeśli nie można uruchomić komputera z dysku twardego (błąd przy starcie), należy spróbować uruchomić system w trybie awaryjnym lub przy użyciu dysku startowego systemu Windows.
  5. Przed podjęciem jakiejkolwiek czynności – skopiować wszystkie ważne dane na zewnętrzny dysk (CD, dysk twardy, pendrive etc.).
  6. Zainstalować program antywirusowy (jeśli go nie ma).
  7. Pobrać najnowsze uaktualnienia antywirusowych baz danych, w miarę możliwości bez użycia zainfekowanego komputera, ale np. skorzystać z innego komputera znajdującego się w biurze.
  8. Wykonać pełne skanowanie systemu.

 

Jeżeli podczas skanowania nie znaleziono żadnego wirusa, nie ma powodów do obaw. Wystarczy sprawdzić sprzęt i oprogramowanie zainstalowane na komputerze, pobrać łaty dla systemu Windows przy pomocy Windows Update oraz usunąć z komputera wszelkie nielegalne programy i zbędne dane.

Jeśli podczas skanowania wykryto wirusy, dobry system antywirusowy powiadomi o tym użytkownika i zaproponuje sposoby postępowania z zainfekowanymi obiektami. W niektórych przypadkach do odzyskania uszkodzonych danych może być niezbędne pobranie dodatkowego narzędzie. Należy to zrobić przy pomocy strony WWW producenta posiadanego programu antywirusowego, po wyszukaniu informacji na temat szkodników, które zaatakowały dany komputer. Jeśli jednak nie można usunąć wirusa z uszkodzonego obiektu, należy bezwzględnie skasować taki plik.

Jeżeli komputer został poważnie zaatakowany i nie można go uruchomić z dysku twardego (błąd przy starcie), należy spróbować uruchomić system z dysku awaryjnego systemu Windows. Jeśli system nie może rozpoznać dysku twardego, oznacza to, że wirus uszkodził tablicę partycji dysku. Wówczas należy spróbować odzyskać tablicę partycji przy użyciu standardowego programu wchodzącego w skład systemu Windows - ScanDisk. Gdy to nie pomoże, należy skontaktować się z serwisem świadczącym usługi przywracania danych komputerowych. Producent posiadanego programu antywirusowego powinien dostarczyć adresy lub numery kontaktowe takich serwisów.

oprac.: H. K.

źródło: Strategie Biznesu nr 7, Oprogramowanie crimewear na podst. Kaspersky Lab


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34264 )
Array ( [docId] => 34264 )

Array ( [docId] => 34264 )