Podwojenie bezpieczeństwa Windows 10

Data: 09-06-2017 r.

Niemalże każdy użytkownik Windowsa 10 ma uprawnienia administratora. Minusem takiego rozwiązania jest, fakt, że przez to komputer jest bardziej narażony na błędy obsługi i złośliwe oprogramowanie. Pokażemy Wam – administratorom - jak zwiększyć bezpieczeństwo i wygodę Windowsa 10.

Po uruchomienia komputera lub zainstalowaniu Windows 10 po raz pierwszy, użytkownik automatycznie otrzymuje uprawnienia administratora. I później prawie nikt już tego nie zmienia. Z tego powodu większość użytkowników pracuje jako administratorzy, co niesie ze sobą pewne ryzyko. Jeżeli pracujemy z pełnymi prawami dostępu, to nie tylko rośnie niebezpieczeństwo uszkodzenia czegoś przez nieuwagę. Także robaki, trojany i hakerzy mają ułatwienia w atakowaniu komputera. Mianowicie w razie wpadki spowodowanej kliknięciem w niewłaściwe miejsce, złośliwe oprogramowanie niejako „dziedziczy” uprawnienia zalogowanego użytkownika. Jeżeli jesteśmy zalogowani jako administrator, to wirusy mogą zmieniać wiele ustawień, a także zarazić cały system operacyjny. W takim wypadku niemalże niemożliwe staje się całkowite usunięcie trojana lub wirusa.

Dobra wiadomość jest taka, że z powodu ochrony kontroli konta użytkownika (UAC = User Account Control) nie jest wymagane, aby dodatkowo stworzyć ograniczone konto do bezpiecznego codziennego użytkowania na swoim komputerze. Ta ochrona jest standardowo aktywna.

Jak zwiększyć ochronę

Kontrolę konta użytkownika zapewne znamy. Tak funkcja ochronna zawsze wyświetla komunikat, gdy chcemy dokonać zmian ustawień w swoim komputerze albo zainstalować programy. W takim wypadku Windows 10 „prosi” o potwierdzenie tego procesu przez kliknięcie w Tak. Dzięki temu kontrola konta użytkownika chroni Twój komputer przed szkodliwym oprogramowaniem i niepożądanymi zmianami systemu. Możecie ją jednak ustawić jeszcze ostrzej, niż jest to proponowane przez Microsoft.

W tym celu na dole po lewej trzeba wpisać wscui.cpl w pole wyszukiwania i potwierdzić Enterem Następnie kliknąć w ustawienia i kontrolę konta użytkownika. Wówczas pojawi się komunikat kontroli konta użytkownika.

Potwierdzamy go przez Tak. Istnieją następujące możliwości ustawień:

• Zawsze powiadamiaj: jest to najbezpieczniejsze ustawienie i jednocześnie otrzymujemy najwięcej wskazówek. Gdy tylko zainstalujemy program lub dokonamy zmiany w systemie, to musimy potwierdzić dany proces. W takim wypadku Windows 10 zaciemni ekran i dopiero po potwierdzeniu będziemy mogli pracować dalej. Zapytanie bezpieczeństwa pojawia się w tym ustawieniu również, gdy jako użytkownik chcemy dokonać zmiany w systemie, na przykład czasu lub daty. Zapytanie pojawia się co do zasady podczas klikania na wszystkie przyciski, które są oznaczone tarczą.

• Powiadamiaj, gdy aplikacje dokonują zmian w komputerze: jest to ustawienie standardowe, które jest jednocześnie zalecanym ustawieniem bezpieczeństwa. Powiadomienia są wydawane tylko, gdy program jest zainstalowany lub ma zostać dokonana zmiana w systemie. Również tu ekran jest zaciemniany, a po dokonaniu potwierdzenia można pracować dalej. Jeżeli dokonujemy zmiany w systemie, to nie ma żadnej wskazówki.

• Powiadamiaj, gdy aplikacje dokonują zmian w komputerze (nie zaciemniaj pulpitu): to ustawienie odpowiada poprzedniemu stopniowi bezpieczeństwa, aczkolwiek tu ekran nie jest zaciemniany podczas powiadamiania. Oznacza to, że w tym przypadku można dalej pracować na komputerze, ale proces, dla którego obowiązuje powiadomienie, jest kontynuowany dopiero po jego potwierdzeniu. Ponieważ nie dochodzi do żadnego wyciemnienia, rośnie niebezpieczeństwo przeoczenia komunikatów lub potwierdzenia ich przez nieuwagę. Dlatego nie możemy Wam polecić tego ustawienia.

• Nie powiadamiaj: najmniej bezpieczna opcja. Jeżeli ustawimy kontrole konta użytkownika na Nie powiadamiaj, to wyłączamy tę funkcję i nie będziemy otrzymywali żadnych powiadomień. Dlatego odradzamy to ustawienie! Wraz z dezaktywacją rezygnujemy z bardzo ważnej funkcji ochronnej i wystawiamy swój system na wysokie ryzyko bezpieczeństwa, gdyż szkodliwe oprogramowanie może dokonać zmian w systemie, a Ty tego nie zauważysz.

Typowy komunikat kontroli konta użytkownika pojawia się również wtedy, gdy

chcesz dokonać zmian jego ustawień

Rada:

Wybieramy ustawienie „Zawsze powiadamiaj”.

Nawet jeżeli wskutek tego pojawi się kilka komunikatów więcej, to zawsze będziemy bezpieczniejsi. Tylko bardzo doświadczonym użytkownikom Windows 10 mogę polecić inne  ustawienia.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40454 )
Array ( [docId] => 40454 )