Czasem pracodawcy wymagają jednak podpisania dodatkowych dokumentów zawierających oświadczenie o zachowaniu w tajemnicy ważnych danych. Przyczyny takiego zachowania bywają różne. Może to być zwykła nadgorliwość działu płac czy wynik nieznajomości przepisów. Jest to dopuszczalna praktyka, na szczęście z punktu widzenia pracownika nie powoduje pogorszenia jego pozycji.
Klauzule o poufności nie zmieniają ustawowych obowiązków zachowania tajemnicy, dlatego dla pracownika ich podpisanie nie stanowi ryzyka. Takie oświadczenia mają znaczenie raczej w relacjach pracodawca-klient. Są bowiem sytuacje, w których uzasadnione jest podpisanie dodatkowej deklaracji o zachowaniu tajemnicy. Najczęściej jest to związane z podpisaniem umowy z kontrahentem, w której pracodawca zobowiązuje się do nieujawniania poufnych danych.
Problem ten dotyczy wielu projektów IT, w których wykonawca ma dostęp do danych zleceniodawcy. Umowa może przewidywać również dochowanie tajemnicy przez pracowników czy współpracowników. Stąd konieczność uzyskania specjalnego pisemnego zobowiązania do zachowania tajemnicy, aby móc wykazać się przed kontrahentem z wykonania zobowiązań.