Posiłki dla kontrahenta są kosztem podatkowym

Data: 14-01-2014 r.

Nowe interpretacje podatkowe wskazują, że istnieje możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przez podatników na usługi gastronomiczne podczas spotkań służbowych z kontrahentem.

Interpretacja ogólna ministra finansów dotyczy także zakupu żywności oraz napojów podawanych podczas spotkań z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami itp. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT) za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

 

W związku z brakiem legalnej definicji pojęcia „reprezentacja", organy podatkowe podejmowały próby nadania właściwego sensu temu terminowi. Często było ono przedmiotem niejednolitych rozstrzygnięć sądów administracyjnych.

Orzeczenie i interpretacja

Ostatecznie NSA zajął stanowisko w sprawie w wyroku z 17 czerwca 2013 r. w składzie 7 sędziów (II FSK 702/11). W wyroku tym NSA podkreślił potrzebę indywidualnej oceny stanu faktycznego konkretnej sprawy dotyczącej kwalifikowania kosztów (wydatków) jako kosztów reprezentacji. Jednak analiza tego orzeczenia skłoniła ministra finansów do sformułowania tez o charakterze ogólnym, które zawarł w interpretacji ogólnej. Tezy te mają pomóc w interpretacji przepisów art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Wynika z nich, że wymienienie w przepisach podatkowych przykładowych kosztów reprezentacji, takich jak wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż muszą one zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być bowiem odrębna, pod kątem warunków i okoliczności uzasadniających poniesienie takich wydatków.

Właściwa ocena wydatków

Do kwalifikacji danych wydatków jako wydatków na reprezentację wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków czy świadczenia usług gastronomicznych. Oznacza to, że nie ma znaczenia, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Nie są także istotne cechy tych wydatków, takie jak: wystawność, wytworność, okazałość. Nie ma bowiem możliwości skonstruowania miernika dla określenia poziomu wystawności, wytworności, okazałości czy przepychu jednakowego dla wszystkich podmiotów gospodarczych.

Wydatki wyłączone

Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika. Służą one stworzeniu dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji. Każdą sprawę należy jednak oceniać pod kątem okoliczności, w jakich doszło do poniesienia omawianych wydatków. Wydatki te powinny spełniać wymogi przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Oznacza to, że powinny być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie pozostają zatem w jakimkolwiek związku z przychodami podatnika wydatki np. na „obiady dla rodziny", „fundowane przyjęcia dla znajomych", „na usługi rozrywkowe".

Uznane za koszty

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33255 )
Array ( [docId] => 33255 )