Badania rynku a prognozowanie popytu

Data: 04-08-2013 r.

Przed przystąpieniem do opracowania prognozy popytu firma musi zebrać najważniejsze informacje o rynku, na którym działa, oraz o konsumentach. Należy zdefiniować, na jakim obszarze działa firma i jaki jest potencjał konsumentów. Być może firma chce rozszerzyć swoją działalność, dlatego do badań marketingowych trzeba dodać nowe rynki.

Podstawowe pytanie w badaniach marketingowych dotyczy zawsze konsumenta – czego oczekuje, jakie ma preferencje, jaka okaże się struktura demograficzna konsumentów, jaki jest przekrój dochodów konsumentów, a nawet jakie są ich zainteresowania czy sposób spędzania wolnego czasu. Szczegółowość tej analizy zależy od oferowanego produktu/usługi.

Obok konsumenta bardzo ważne jest poznanie również potrzeb klientów. Klientem mogą być na przykład duże sieci handlowe czy hurtownie, z którymi współpracuje producent. Dzięki bliższej współpracy z klientami firmie będzie łatwiej dokonać prognozy popytu, ponieważ posiadają dużo większą wiedzę o konsumentach.

Oczywiście pojawia się pytanie, jakich narzędzi można użyć, aby lepiej poznać potrzeby klientów i konsumentów? Najczęściej spotykanym narzędziem jest wywiad marketingowy

Ważnym źródłem wiedzy jest bliska współpraca z klientami. Będą to także analizy branżowe, badania konsumentów, przegląd treści w Internecie (blogi, fora dyskusyjne, portale społecznościowe, strony z opiniami).

Źródłem wywiadu marketingowego mogą być również pracownicy działu sprzedaży. Oni są najbliżej rynku, wiedzą, co robi konkurencja, czego poszukuje konsument oraz jak można poszerzyć obecną ofertę, aby lepiej dotrzeć do konsumenta.

Kolejnym źródłem stają się zewnętrzne firmy specjalizujące się w monitoringu i badaniu rynku. Firmy te mogą przygotować badania na temat innowacji i prognozę w zakresie preferencji zakupowych konsumentów w przyszłości.

Przeprowadzanie badań rynku to odpowiedzialność działu marketingu. Dzięki tej wiedzy można weryfikować wyniki uzyskiwane z modeli wykorzystywanych w prognozowaniu.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25883 )
Array ( [docId] => 25883 )

Array ( [docId] => 25883 )