Kto jest odpowiedzialny za prognozowanie popytu

Data: 01-08-2013 r.

Prognozowanie popytu to trudny, ale bardzo ważny proces. Obejmuje on kilka etapów i angażuje osoby z różnych działów. Za przygotowanie prognozy popytu powinien odpowiadać dział marketingu lub czasami w mniejszych firmach może być to dział sprzedaży. To te działy wykorzystując swoją wiedzę rynkową, potrafią najlepiej określić, jaki będzie popyt zgłaszany przez konsumentów.

Prognozę powinien przeanalizować także dział produkcji. Trzeba bowiem ocenić czy dział produkcji jest w stanie dostarczyć określone produkty w danym czasie. Całość nadzoruje dział finansowy, który decyduje o alokacji zasobów. Może okazać się, że dział marketingu szacuje wzrost popytu o 10% w stosunku do roku poprzedniego, ale pod warunkiem iż otrzyma dodatkowy budżet reklamowy. Jeśli dział finansów nie wyrazi na to zgody wówczas prognoza popytu powinna być skorygowana.

To tylko przykład interakcji zachodzących przy całym procesie. Takich sytuacji może być więcej i mogą w nich uczestniczyć przedstawiciele różnych działów w zależności od wpływu prognozy na zakres ich odpowiedzialności. Należy pamiętać, że prognoza popytu nie jest tym samym, czym prognoza sprzedaży. Prognoza popytu jest bazą do przygotowania prognozy sprzedaży.

To prognoza popytu wyznacza jak będzie wyglądał cały budżet przygotowywany przez firmę. Decyduje ona o kosztach wytworzenia produktów, poziomie kosztów administracji, kosztach sprzedaży i nakładach na marketing. Prognoza popytu ma ogromny wpływ na procesy produkcyjne. Posiadając prognozę popytu firma może określić, jakie produkty i w jakich terminach będzie je wytwarzała. To natomiast wpływa na wysokość utrzymywanych zapasów.

Dobra prognoza popytu umożliwia optymalizację zapasów produktów gotowych. Oczywiście można utrzymywać wyższy zapas, aby zaspokoić potrzeby konsumentów. Jednak utrzymywanie zapasu kosztuje. Są to koszty magazynowania, ubezpieczenia, czy koszty zamrożonego kapitału. Do tego można dodać wpływ kosztów związanych ze zużyciem produktów. Dokładna prognoza popytu umożliwia nie tylko obniżenie poziomu zapasu do niezbędnego zapasu bezpieczeństwa, ale także lepszą obsługę klientów.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25882 )
Array ( [docId] => 25882 )

Array ( [docId] => 25882 )