Kto jest odpowiedzialny za prognozowanie popytu

Data: 01-08-2013 r.

Prognozowanie popytu to trudny, ale bardzo ważny proces. Obejmuje on kilka etapów i angażuje osoby z różnych działów. Za przygotowanie prognozy popytu powinien odpowiadać dział marketingu lub czasami w mniejszych firmach może być to dział sprzedaży. To te działy wykorzystując swoją wiedzę rynkową, potrafią najlepiej określić, jaki będzie popyt zgłaszany przez konsumentów.

Prognozę powinien przeanalizować także dział produkcji. Trzeba bowiem ocenić czy dział produkcji jest w stanie dostarczyć określone produkty w danym czasie. Całość nadzoruje dział finansowy, który decyduje o alokacji zasobów. Może okazać się, że dział marketingu szacuje wzrost popytu o 10% w stosunku do roku poprzedniego, ale pod warunkiem iż otrzyma dodatkowy budżet reklamowy. Jeśli dział finansów nie wyrazi na to zgody wówczas prognoza popytu powinna być skorygowana.

To tylko przykład interakcji zachodzących przy całym procesie. Takich sytuacji może być więcej i mogą w nich uczestniczyć przedstawiciele różnych działów w zależności od wpływu prognozy na zakres ich odpowiedzialności. Należy pamiętać, że prognoza popytu nie jest tym samym, czym prognoza sprzedaży. Prognoza popytu jest bazą do przygotowania prognozy sprzedaży.

To prognoza popytu wyznacza jak będzie wyglądał cały budżet przygotowywany przez firmę. Decyduje ona o kosztach wytworzenia produktów, poziomie kosztów administracji, kosztach sprzedaży i nakładach na marketing. Prognoza popytu ma ogromny wpływ na procesy produkcyjne. Posiadając prognozę popytu firma może określić, jakie produkty i w jakich terminach będzie je wytwarzała. To natomiast wpływa na wysokość utrzymywanych zapasów.

Dobra prognoza popytu umożliwia optymalizację zapasów produktów gotowych. Oczywiście można utrzymywać wyższy zapas, aby zaspokoić potrzeby konsumentów. Jednak utrzymywanie zapasu kosztuje. Są to koszty magazynowania, ubezpieczenia, czy koszty zamrożonego kapitału. Do tego można dodać wpływ kosztów związanych ze zużyciem produktów. Dokładna prognoza popytu umożliwia nie tylko obniżenie poziomu zapasu do niezbędnego zapasu bezpieczeństwa, ale także lepszą obsługę klientów.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25882 )
Array ( [docId] => 25882 )

Array ( [docId] => 25882 )