Budowanie strategicznego planu jakości

Data: 15-10-2013 r.

Strategiczny plan jakości przedsiębiorstwa nie jest statycznym elementem organizacji – jest procesem ustalania norm jakości i narzędzi ich osiągania, a następnie stałego, ciągłego monitorowania oraz dopasowywania planu do zmieniającej się rzeczywistości. Jest to więc dynamiczny model, w którym zmiany są tak samo ważne, jak cel, do którego się dąży.

Strategiczny plan jakości definiuje w przedsiębiorstwie inicjatywy i przedsięwzięcia oraz odpowiedzialne za ich realizację osoby lub jednostki organizacyjne – których celem jest wdrożenie, utrzymywanie i rozwijanie odpowiednich standardów jakości, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu kosztów. Strategiczny plan jakości to niezbędny element każdej organizacji, która poważnie myśli o swojej przyszłości.

Bez strategicznego planu zarządzanie jakością nie jest i nie będzie możliwe – będzie raczej przypominało poruszanie się po ciemnym lesie, kiedy to od przypadku do przypadku natrafia się na drzewo – problem boleśnie przypominający, że bez jakości nie jest możliwe działanie organizacji we współczesnym świecie.

Od czego zacząć? W pierwszej kolejności należałoby rozpocząć od zdefiniowania osoby lub grupy osób, w zależności od wielkości organizacji, której celem będzie budowa, a następnie utrzymywanie Planu jakości w przedsiębiorstwie. Zazwyczaj zadanie to zleca się pełnomocnikowi ds. jakości lub innej osobie, która uzyskała zaufanie zarządu, dające jej mandat do podejmowania ważnych z punktu widzenia pozycji przedsiębiorstwa na rynku decyzji biznesowych (oczywiście zawsze w uzgodnieniu z zarządem).

Należy pamiętać – zgodnie z definicją słowa „strategia” – że mamy na myśli długofalowe ujęcie jakości, jak również celów, do których dąży przedsiębiorstwo. Strategia pozostawia pewne elementy na poziomie jedynie ogólnych stwierdzeń, dając następnie możliwość zarządzaniu operacyjnemu wdrożenie niezbędnych elementów organizacji, pozwalających zrealizować właśnie tę strategię.

Jeżeli w przedsiębiorstwie jest tylko jedna osoba odpowiedzialna za zdefiniowanie Strategicznego Planu Jakości, a następnie jego wdrożenie, dobrze jest wyznaczyć inne osoby w innych częściach firmy, które w swoich obowiązkach służbowych i obszarach otrzymają także zadanie wdrożenia i wspierania utrzymywania systemu jakości właśnie w swoich obszarach.

Bartłomiej Zamostny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 34595 )
Array ( [docId] => 34595 )

Array ( [docId] => 34595 )