Błędy jakościowe przy wynagrodzeniu akordowym

Data: 15-10-2013 r.

Firma zatrudniająca ponad 100 pracowników, w ciągu zmiany produkuje kilkadziesiąt asortymentów w obrębie kilku działów. Pracownicy zajmują się różnymi półproduktami w zespołach. Czy opłaca się wprowadzić metodę wynagradzania akordowego? Czy wynagrodzenie akordowe wpłynie na błędy jakościowe? Pojawia się pytanie, jak poprawnie ustalić akord zbiorowy, od którego pracownicy mają być wynagradzani.

Są już wyznaczone metodą analityczną czasy normatywne dla każdego działu i asortymentu oraz zliczony rzeczywisty czas pracy dla wszystkich zmian. Stawki zaszeregowania są różne, a zaangażowanie też nie jest powtarzalne. Wprowadzić wynagrodzenie akordowe czy prowizyjne? A może lepiej wykorzystać wydajność pracy do wypłacania premii uznaniowej?

Biorąc pod uwagę, że są już skalkulowane normy czasu pracy, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać kolejny krok – ustalić część ruchomą wynagrodzenia.

Wynagrodzenie akordowe kładzie nacisk na ilość i zachęca pracowników do zaniechania dbałości o jakość kosztem ilości. Konsekwencją akordu jest w dalszym rozwinięciu, często stosowane, odbieranie premii akordowej za błędy jakościowe. Kara za błąd jakościowy jest kilkakrotnie wyższa niż premia za ilość. To powoduje, że pracownicy sami sobie ustalają granicę ryzyka – czyli ilość sztuk, przy której nie opłaca się produkować kolejnych z uwagi na ryzyko popełnienia błędu. I w ten sposób, niezależnie od zastosowanego rozwiązania, otrzymuje się mniej więcej stałą ilość produkcji w ciągu dnia. To będzie próg trudny do przekroczenia. A przecież nie taki był cel tych zmian.

Korzystniejszą drogą dla firmy jest ustalenie docelowej wielkości dziennej produkcji na podstawie norm czasu pracy i planu produkcji. Jeśli pracownicy realizują zaplanowaną ilość dobrych wyrobów, otrzymają 100% premii przypadającej na dzień roboczy. Jej wartość wyznacza się poprzez podzielenie premii miesięcznej przez liczbę dni roboczych. Jeśli pracownicy wykonają mniej, otrzymają niższą premię.

Takie rozwiązanie wymagać będzie jednak podjęcia kilku systematycznych działań:

  1. planowania każdej zmiany na podstawie norm czasu pracy,
  2. rejestrowania codziennego planu do wykonania dla każdego zespołu – dobrze jest, gdy pracownicy widzą codzienny wynik swojej pracy np. na wykresie wywieszonym na tablicy działowej,
  3. kalkulowania wyniku zespołu raz na miesiąc.

Proponowane podejście bazuje na założeniu, że ustalone normy są poprawne i że nie wymaga się od pracowników, by pracowali szybciej, niż określają to normy. Dlaczego? Ponieważ definiując normy, ustala się właściwe warunki i tempo pracy zapewniające niezbędną jakość oraz uwzględniające przeciętne zdolności pracowników.

Bartłomiej Zamostny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 34596 )
Array ( [docId] => 34596 )

Array ( [docId] => 34596 )