Sklep internetowy, tak samo jak stacjonarny, musi posiadać odpowiedni asortyment, niekoniecznie dostępny wyłącznie w formie elektronicznej. Duża część punktów ma w swojej ofercie produkty dostępne w internecie, jak i w klasycznych sklepach.
Właściwy asortyment
Tworząc ofertę sklepu internetowego najlepiej skupić się na wąskiej specjalizacji. Często sklepy oferujące wiele odbiegających od siebie artykułów, zarabiają o wiele mniej niż ich odpowiednik z ograniczoną, specjalistyczną ofertą. Jest tak z powodu niezdecydowania klientów oraz braku zaufania do sklepów internetowych sprzedających bardzo szeroki asortyment.
Różnorodna oferta nie oznacza, że koniecznie trzeba ją wprowadzać w zasoby naszego sklepu. Przedsiębiorca musi podejść do swej firmy internetowej tak samo, jak do jego rzeczywistego odpowiednika i w podobny sposób dobrać asortyment. W przeciwnym wypadku, ryzykuje chaotycznym zbiorem produktów i jednocześnie szybkim zakończeniem działalności.
Wybierz swoją niszę
Najwięcej w internecie zarabiają sklepy skupione na zaspakajaniu
określonych potrzeb. W internecie wiele księgarni oraz antykwariatów z
ofertą elektroniczną i rzeczywistą. Są to sklepy, które skupiają się na
dostosowaniu oferty zawężonej grupy produktów, zaspakajają tym samym
potrzeby wybranej grupy docelowej. W ten sposób maksymalizują one swoje
zyski, ponieważ klient wchodzi na taką stronę ze wcześniej już
określonym zamiarem nabycia książki.
Jeżeli klient, trafia na sklep, w którym do wyboru są setki różnych odbiegających od siebie produktów, zaczyna je przeglądać i najczęściej opuszcza stronę, nie finalizując żadnej transakcji. Jest to spowodowane zbyt szeroką ofertą, przez co potencjalny klient nie potrafi podjąć decyzji i po dłuższym przeglądaniu witryny, dochodzi do wniosku, że dane przedmioty nie są mu wcale potrzebne. Dodatkowo z powodu sprzedaży gotowych skryptów sklepów internetowych oraz ich darmowych odpowiedników, które zawierają zazwyczaj bardzo zróżnicowaną ofertę, klienci postrzegają takie sklepy jako niegodne zaufania.
Przed założeniem sklepu internetowego dobrze rozeznać się w rynku i poszukać własnej niszy rynkowej lub ją stworzyć. W ten sposób ogranicza się konkurencje i zwiększa swoje szanse na odniesienie sukcesu. Obecnie nie ma sensu zakładać kolejnej księgarni lub strony oferującej ebooki, ponieważ rynek jest przesycony, a konkurencja jest silna. Przyglądając się bliżej nasyceniu danych rynków oraz konkurencji można mieć początkowo problemy z odnalezieniem własnej niszy, ale kiedy się uda, poświęcony na rozkręcenie sklepu wysiłek z pewnością zaprocentuje wysokimi zarobkami.
Zobacz także: