Efektywność to rezultat podjętych działań przez pracowników, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Można ją zmierzyć. W sukurs menedżerom przychodzi bowiem technologia. Pozwala miarodajnie oceniać pracę zatrudnionych i stosownie nimi kierować.
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI – Key Performance Indicators), to kryterium oceny tego, na ile działania poszczególnych pracowników są skuteczne. Pozwalają określić w jakim stopniu dana osoba realizuje postawione przed nią zadania oraz wyznaczone cele. Do oceny efektywności stosuje się analizę wskaźnikową.
W wyborze KPI, analizach wskaźnikowych, właściwym doborze celów i ich mierzeniu, pomagają specjalnie dedykowane do tych zadań systemy informatyczne, które dostarczane są z, niezbędnym w tym obszarze, wyspecjalizowanym konsultingiem, czyli m.in. z: warsztatami identyfikacji miar efektywności, nauką interpretacji, benchmarkami i rekomendacjami działań.
Do narzędzi wspierających menedżerów w mierzeniu efektywności pracowników należą:
- Reporting as a Service (RaaS) – to usługa polegająca na przetworzeniu niesformatowanych danych, dostarczonych przez firmę, na dane w postaci wskaźników efektywności, raportów, wykresów, kokpitów menedżerskich oraz innych kokpitów specyficznych dla firmy. W przypadku przygotowywania bardziej złożonych danych nie są tworzone jedynie wskaźniki efektywności, ale wizualizowane również wzajemne zależności. Wymagania w zakresie raportów są udostępniane w zdefiniowanych odstępach czasu, za pomocą bezpośredniego dostępu poprzez przeglądarkę do systemów RaaS.
- SuccessFactors BizX – rozwiązanie to buduje funkcjonalne połączenia pomiędzy strategią HR i strategią biznesową przedsiębiorstwa. Dzięki pełnemu wglądowi w strukturę personelu, jego potencjał oraz rezultaty SF BizX pozwala osiągać prawdziwe cele biznesowe. Dzieje się tak poprzez zapewnienie dopasowania do potrzeb organizacyjnych, optymalizację ludzkiej wydajności i budowanie przewag konkurencyjnych.