Własny biznes - obowiązki właściciela sklepu internetowego

Autor: Kulik Katarzyna
Data: 10-09-2012 r.

Sklepy internetowe są coraz bardziej popularną formą handlu. Własny biznes w postaci sklepu internetowego pozwala nie tylko na ograniczenie kosztów związanych z wynajęciem powierzchni do prowadzenia sklepu, ale również znacznie zwiększają zasięg działania. Jednak prowadzenie sklepu internetowego nakłada na właściciela szereg obowiązków. Jakich?

Rejestracja w GIODO

Prowadząc sklep internetowy, tworzysz z reguły bazę danych swoich klientów. Znajdują się w niej najczęściej ich podstawowe dane osobowe, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu czy mail. Powinna ona zostać zgłoszona Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych i podlegają rejestracji. Jeżeli posiadasz kilka różnych baz danych, każda powinna zostać zgłoszona do GIODO oddzielnie. Tylko w taki sposób zadbasz o odpowiednie bezpieczeństwo przechowywanych danych swoich klientów.

Regulamin szczegółowy, nie ogólny

Każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin określający zasady korzystania z usług sklepu. Wbrew pozorom publikacja regulaminu na stronie internetowej sklepu nie jest jedynie formalnością. Głównym celem każdego tego rodzaju zbioru informacji jest dostarczenie klientowi wiedzy nie tylko na temat zasad korzystania z usług e-sklepu, ale również tych, które dotyczą możliwości rozwiązywania ewentualnych kwestii spornych. Pamiętaj, że każdy klient jest konsumentem i ma z tego tytułu określone prawa.

Poza tym zbyt ogólnie sformułowany regulamin nie będzie działał na Twoją korzyść. Po pierwsze wszystko, co nie jest do końca jasne odstrasza potencjalnych klientów. Poza tym zbyt ogólnikowe stwierdzenia mogą stanowić podstawę do dowolnej interpretacji ich znaczenia. Dlatego warto przemyśleć treść regulaminu. Poświęcenie temu nieco więcej czasu pozwoli Ci na uniknięcie wielu problemów w przyszłości.

Częstym błędem, jaki popełniają właściciele e-sklepów jest zamieszczenie w treści regulaminu postanowień, które są niezgodne z prawem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował na swojej stronie wykaz tzw. klauzul niedozwolonych. Warto się z nim zapoznać, aby uniknąć sytuacji łamania prawa konsumentów.

Rzetelność to podstawa w prowadzeniu sklepu internetowego. Powinna ona dotyczyć nie tylko wywiązywania się z terminów dostawy towaru do klienta, ale przede wszystkim właściwego informowania i dbałości o jego prawa i bezpieczeństwo powierzonych danych.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26115 )
Array ( [docId] => 26115 )

Array ( [docId] => 26115 )