Pracownik musi odbierać telefony po godzinach – to dyżur

Kategoria: Czas pracy
Autor: Joanna Kaleta
Data: 23-05-2014 r.

Po zakończeniu harmonogramowych godzin pracy pracownik ma prawo swobodnie dysponować swoim czasem. Nie powinien wówczas pozostawać w dyspozycji pracodawcy. Szef może mu wprawdzie nakazać odbieranie telefonów „po godzinach”, ale wówczas – zdaniem SN – pracownik ma dyżur. Jest on legalny, ale podlega kilku ograniczeniom.

Pracodawca może wydać pracownikowi polecenie pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę:

  • w zakładzie pracy lub
  • w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.

Jest to tzw. dyżur.

Miejscem wyznaczonym do dyżurowania może być dom pracownika, ale często jest ono nieoznaczone. Po prostu: pracownik ma prawo po godzinach przebywać, gdzie chce i robić, co chce, aby tylko zawsze mógł odebrać ewentualny telefon od klienta czy pracodawcy. Jeśli nie chodzi tylko o telefoniczne załatwienie sprawy, ale też o ewentualny obowiązek stawienia się i np. usunięcia awarii, można zapisać, że pracownik w czasie dyżuru może być w dowolnym miejscu, ale np. musi mieć możliwość dotrzeć w ciągu godziny od wezwania do zakładu pracy.

Zdarza się, że pracownicy mają w domu służbowe telefony komórkowe i niekiedy są wzywani także „po godzinach” do pracy. Nie zawsze musi to jednak oznaczać, że pracownik ma dyżur. Jak wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego, dyżur wystąpi dopiero wtedy, gdy pracownik ma obowiązek pozostawać w gotowości do odebrania telefonu w określonych godzinach po zakończeniu dniówki roboczej. A zatem w przypadku gdy pracodawca wyznacza godziny, w których pracownik musi odebrać telefon, a za jego nieodebranie mogłyby go spotkać jakieś konsekwencje służbowe.

Natomiast jeśli nie ma poleconego dyżuru, pracownik nie musi odbierać telefonu służbowego po godzinach pracy. W takiej sytuacji, nawet gdyby szef często dzwonił po godzinach pracy, pracownikowi nie będą przysługiwały jakiekolwiek świadczenia z tytułu dyżuru. Ale za to pracodawca nie może wyciągać wobec niego żadnych konsekwencji za to, że nie odebrał telefonu po pracy.

Joanna Kaleta

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 34928 )
Array ( [docId] => 34928 )


Array ( [docId] => 34928 )