Pracownik musi odbierać telefony po godzinach – to dyżur

Kategoria: Czas pracy
Autor: Joanna Kaleta
Data: 23-05-2014 r.

Po zakończeniu harmonogramowych godzin pracy pracownik ma prawo swobodnie dysponować swoim czasem. Nie powinien wówczas pozostawać w dyspozycji pracodawcy. Szef może mu wprawdzie nakazać odbieranie telefonów „po godzinach”, ale wówczas – zdaniem SN – pracownik ma dyżur. Jest on legalny, ale podlega kilku ograniczeniom.

Pracodawca może wydać pracownikowi polecenie pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę:

  • w zakładzie pracy lub
  • w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.

Jest to tzw. dyżur.

Miejscem wyznaczonym do dyżurowania może być dom pracownika, ale często jest ono nieoznaczone. Po prostu: pracownik ma prawo po godzinach przebywać, gdzie chce i robić, co chce, aby tylko zawsze mógł odebrać ewentualny telefon od klienta czy pracodawcy. Jeśli nie chodzi tylko o telefoniczne załatwienie sprawy, ale też o ewentualny obowiązek stawienia się i np. usunięcia awarii, można zapisać, że pracownik w czasie dyżuru może być w dowolnym miejscu, ale np. musi mieć możliwość dotrzeć w ciągu godziny od wezwania do zakładu pracy.

Zdarza się, że pracownicy mają w domu służbowe telefony komórkowe i niekiedy są wzywani także „po godzinach” do pracy. Nie zawsze musi to jednak oznaczać, że pracownik ma dyżur. Jak wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego, dyżur wystąpi dopiero wtedy, gdy pracownik ma obowiązek pozostawać w gotowości do odebrania telefonu w określonych godzinach po zakończeniu dniówki roboczej. A zatem w przypadku gdy pracodawca wyznacza godziny, w których pracownik musi odebrać telefon, a za jego nieodebranie mogłyby go spotkać jakieś konsekwencje służbowe.

Natomiast jeśli nie ma poleconego dyżuru, pracownik nie musi odbierać telefonu służbowego po godzinach pracy. W takiej sytuacji, nawet gdyby szef często dzwonił po godzinach pracy, pracownikowi nie będą przysługiwały jakiekolwiek świadczenia z tytułu dyżuru. Ale za to pracodawca nie może wyciągać wobec niego żadnych konsekwencji za to, że nie odebrał telefonu po pracy.

Joanna Kaleta

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 34928 )
Array ( [docId] => 34928 )


Array ( [docId] => 34928 )