Aktywne słuchanie, czyli ważny element komunikacji interpersonalnej

Kategoria: HR
Autor: Ilnicka Agnieszka
Data: 21-09-2012 r.

Proces komunikowania się z drugą osobą zawiera kilka elementów. O ile mówienie, jako czynność dynamiczna może okazać się problemem, o tyle słuchanie jest łatwe. Nic bardziej mylnego. Słuchanie w procesie komunikacji jest udzielające się. Aby było pełnowartościowe wymaga od słuchacza zaangażowania.

Podstawowe zasady kulturalnego zachowania mówią o tym, aby nie przerywać osobie, która się wypowiada. Innym prawidłem jest wykazywanie zainteresowania objawiające się przytakiwaniem. Czego zatem brakuje, w tak przeprowadzonym słuchaniu?

Zachęcanie - polega na dawaniu sygnałów rozmówcy, aby ten np. rozwinął wątek, albo udzielił większej ilości informacji. Komunikując chęć usłyszenia od rozmówcy, co ten ma do powiedzenia, stworzymy sprzyjającą atmosferę, w której rozmówca się otworzy.

Wyjaśnianie - częstym zjawiskiem jest słuchanie o czymś, o czym nie ma się zielonego pojęcia. Aby nie skompromitować się, że czegoś nie wiemy, wolimy milczeć. Nie warto obawiać się zadawania pytań. Po wyjaśnieniu danej kwestii, nasze słuchanie będzie bardziej zaangażowane, wiedząc o czym jest mowa.

Parafrazowanie - czyli powtarzanie słów rozmówcy. Polega na przetwarzaniu usłyszanych treści tak, żeby upewnić się czy dobrze zrozumieliśmy sens słów. Np.: „Z tego co zrozumiałem mówisz o…”.

Odzwierciedlanie - jest to odbieranie i komunikowanie drugiej osobie, jak my spostrzegamy jej uczucia. Ktoś może w bardzo emocjonalny sposób opowiadać nam o wydarzeniu ze swojego życia. Dzieląc z nim uczucia, łatwiej będzie prowadzić rozmowę. Np.: „Zdaje się, że to cie zdenerwowało”.

Docenianie - czyli okazywanie rozmówcy wdzięczności za przeprowadzoną rozmowę. Doceniamy też wysiłek powzięty przez interlokutora.

Podczas rozmowy nie zapominajmy o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego. Istnieje przedział czasu, którego warto się trzymać. Patrząc na rozmówcę więcej niż przez 60% czasu trwania rozmowy, możemy zostać odebrani jako zainteresowani bardziej osobą, niż tym co mówi. Natomiast ograniczanie się do przypadkowej wymiany spojrzeń, czyni z nas osoby nie zaciekawione tocząca się rozmową.

Wszystkie elementy mowy ciała mają znaczenie. Poza kontaktem wzrokowym są to również: ton głosu, mimika, postawa, gesty.

Prowadząc rozmowę unikaj wtrącania się oraz przywoływania podobnych wydarzeń z Twojego życia. Daj czas rozmówcy, w którym powie wszystko, co jest dla niego ważne.

Agnieszka Ilnicka

Ilnicka Agnieszka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26524 )
Array ( [docId] => 26524 )


Array ( [docId] => 26524 )