Co oznaczają skróty CEO, CFO lub CIO

Kategoria: HR
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 28-05-2012 r.

W obecnych czasach w fachowym języku coraz częściej pojawiają się angielskie skróty. Dla osób niezaznajomionych z angielskimi terminami, odszyfrowanie ich może czasem stanowić problem. Jak poprawnie rozwinąć te skróty?

W świecie przedsiębiorstw często korzysta się ze skrótów. Problem mają wtedy początkujący przedsiębiorcy, którzy nie mieli okazji zaznajomić się jeszcze z ich znaczeniem. Artykuł ten pomocny będzie również dla osób, które chcą sobie przypomnieć i powtórzyć znaczenia określonych skrótów.

CEO, „Chief Executive Officer”, dyrektor generalny, w niektórych przedsiębiorstwach używany zamiennie z „Managing Director”, czyli dyrektorem zarządzającym. Polskim odpowiednikiem jest prezes zarządu. Osoba posiadająca ostateczną władzę wykonawczą w przedsiębiorstwie.

CFO, „Chief Financial Officer”, dyrektor finansowy. Odpowiada za należyte zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Dba o prawidłowy rozwój i nadzoruje przyjętą przez zarząd strategię biznesową organizacji.

CIO, „Chief Information Officer”, dyrektor działu informatyki. Biorąc pod uwagę obecny stopień informatyzacji i jej znaczenie, jest to bardzo odpowiedzialna funkcja. Ma duży wpływ na kształtowanie rozwoju przedsiębiorstwa.

CTO,Chief Technical/Technology Officer”, dyrektor działu technicznego lub technologicznego. Skupia się na naukowych i technicznych możliwościach przedsiębiorstwa. Częsty w przedsiębiorstwach IT oraz na przykład biotechnologicznych, energetycznych. Odpowiada zazwyczaj bezpośrednio przed CEO.

CMO,Chief Marketing Officer”, dyrektor działu marketingu. Osoba zarządzająca działem marketingu w przedsiębiorstwie.

COO,Chief Operating Officer”, dyrektor operacyjny, używane zamiennie z „Director of Operations”. Jest to ważniejsza osoba w przedsiębiorstwie. Odpowiada za codzienne operacje przedsiębiorstwa. Składa raporty bezpośrednio przed CEO. COO może otrzymać tytuł „President”, wtedy staje się osobą numer dwa w przedsiębiorstwie, zaraz po CEO.

CSO,Chief Security Officer”, dyrektor działu bezpieczeństwa. Odpowiada za bezpieczeństwo w przedsiębiorstwie. Zajmuje się rozwijaniem, identyfikowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem procesów bezpieczeństwa. Odpowiedzialny jest także za politykę i procedury ochrony danych osobowych, własności intelektualnej oraz ochrony informacji niejawnych itd. Jeżeli zostanie odpowiedzialny jedynie za bezpieczeństwo informatyczne otrzymuje zazwyczaj tytuł „CISO”, „Chief Information Security Officer”.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26340 )
Array ( [docId] => 26340 )