Contracting czyli umowa kontraktowa
Contracting to nic innego jak zawarcie umowy na wykonanie konkretnego zadania. Czym zatem różni się od umowy o dzieło czy umowy zlecenia? Zadanie, określone w umowie kontraktowej, z reguły realizowane jest zdalnie. Ponadto umowa kontraktowa zawierana jest z osobą prowadzącą własną działalność gospodarczą, podczas gdy umowa o dzieło czy umowa zlecenie zazwyczaj zawierana jest z osobami fizycznymi.
Pod względem formalnym contracting niezbyt różni się od innych umów cywilnoprawnych. W ramach umowy kontraktowej zostaje wyraźnie określony zakres kontraktu, sposób rozliczenia się z wykonanego projektu, koszt związany z jego wykonaniem, jak też okres, w którym ma być zrealizowany zlecony projekt. W przypadku contractingu, tak samo jak w przypadku innych umów cywilnoprawnych, zleceniobiorcy nie przysługuje urlop ani zwolnienie lekarskie.
Jak wycenić swoją pracę
Decydując się na contracting, zwykle będziesz musiał wyceniać swoją pracę. Jak to zrobić w rzetelny sposób? Musisz przede wszystkim wziąć pod uwagę tzw. koszty dodatkowe, które nie będą bezpośrednio związane z wykonywanym zleceniem. Koszty prowadzenia własnej firmy, koszty eksploatacji materiałów biurowych, a nawet koszty wynajmu biura również muszą zostać uwzględnione w wycenie konkretnego projektu.
Pamiętaj o tym, aby później nie okazało się, że osiągnięte zyski pozwolą Ci jedynie na pokrycie kosztów związanych z konkretnym projektem, a nie z Twoją ogólną działalnością. Przecież nie chcesz pracować za darmo, a tym bardziej dokładać do własnej firmy.