Czy kompromis jest dozwolony w trakcie poszukiwania nowego pracownika

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 08-05-2012 r.

Rekrutacja jest procesem bardzo złożonym. Jej początkiem jest publikacja oferty pracy, a jej zakończeniem zatrudnienie "idealnego" pracownika. Jednak znalezienie tego "idealnego" nie jest wcale takie proste, a niekiedy nawet możliwe. Czy możesz pozwolić sobie na ewentualny kompromis związany z zatrudnieniem osoby niespełniającej do końca Twoich wymogów? Czy kompromis jest korzystny?

W pierwszej kolejności należy zastanowić się, co może być wyrazem kompromisu podczas rekrutacji. Czy fakt, że zgadzasz się na nie do końca odpowiadające Ci warunki współpracy z pracownikiem, który posiada większe kompetencje od wymaganych, jest równoznaczny z kompromisem? A może zgoda potencjalnego pracownika na niezadowalające go w pełni warunki pracy są wyrazem kompromisu?

W przypadku rekrutacji wyrazem kompromisu będzie każda decyzja, która nie będzie całkowicie spełniała oczekiwań którejś ze stron. Bez względu na to, czy ustępstwa będą dotyczyły pracodawcy czy pracownika, zaakceptowanie niezbyt korzystnych warunków będzie równoznaczne z kompromisem.

Wbrew pozorom kompromis, czyli dojście do porozumienia dwóch stron przy jednoczesnych ustępstwach, nie jest dobrym rozwiązaniem w przypadku rekrutacji. Zgoda pracodawcy na kompromis będzie równoznaczna z nawiązaniem współpracy nie na takich zasadach, jakie zostały określone na początku rekrutacji. Dojście do porozumienia, wbrew pozorom, nie przyniesie Ci korzyści.

Po pierwsze, idąc na ustępstwa rezygnujesz z czegoś, co było jeszcze do niedawna niezwykle dla Ciebie istotne (np. z dostępności pracownika w biurze w zamian za współpracę zdalną). Oznacza to, że Twoje oczekiwania wobec nowego pracownika nie zostały spełnione. Poza tym zbyt łatwa zgoda na kompromis przedstawia Cię w bardzo negatywnym świetle. Wyrażenie zgody na warunki osoby, która tak naprawdę nie jest jeszcze Twoim pracownikiem, przedstawia Cię jako pracodawcę nie posiadającego autorytetu wśród podwładnych. Zbyt łatwe osiągnięcie kompromisu może dodatkowo zachęcać nowego pracownika do przedstawienia kolejnych wymagań w przyszłości.

 

Ustępstwa związane z warunkami pracy nie będą również korzystne dla pracownika. Zawarcie kompromisu z przyszłym pracodawcą będzie oznaczało przyjęcie nie do końca satysfakcjonujących warunków współpracy. Może się to odbić negatywnie nie tylko na zaangażowaniu zawodowym danej osoby (przecież im mniej praca opłacalna, tym mniej chce się ją wykonywać), ale również może być powodem przyszłych sporów na linii pracownik-pracodawca.

W związku z powyższym podczas rekrutacji należy bezwzględnie unikać kompromisów. Zasada to dotyczy zarówno pracownika, jak też pracodawcę. Przyjęcie warunków, które nie są w pełni satysfakcjonujące, z pewnością nie będą motywowały do efektywnej współpracy. Natomiast będą stanowiły główny powód przyszłych konfliktów. A przecież nie taki jest cel przeprowadzanej rekrutacji czy poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26311 )
Array ( [docId] => 26311 )