Czy warto planować swoją karierę

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 06-04-2012 r.

Kariera zawodowa nigdy nie powinna być zbiegiem przypadkowych okoliczności. Czy warto ją zaplanować? Poniżej trzy powody, dzięki którym nie będziesz miał najmniejszych wątpliwości, że dobrze zaplanowana kariera jest podstawą zawodowego sukcesu.

Poznasz swoją wartość

Zasadniczą kwestią, która ma wpływ na Twoją zawodową przyszłość, jest Twoja wartość. Wartościowym pracownikiem jest każdy, kto umie praktycznie wykorzystać drzemiący w sobie potencjał. Zamiłowanie do psów jest dużym atutem, ale niezbyt przyda się w pracy agenta ubezpieczeniowego.

Aby wyznaczyć własną wartość na rynku pracy, musisz ustalić sam ze sobą kilka zasadniczych kwestii. W pierwszej kolejności określ dokładnie swoje umiejętności i kompetencje, które mogą Ci się przydać w pracy zawodowej. Jak to zrobić? Weź kartkę i długopis i wypisz wszystkie te rzeczy, które – Twoim zdaniem – sprawiają, że jesteś wartościowym pracownikiem.

A może masz swoje CV, które jeszcze niedawno wysyłałeś do potencjalnych pracodawców? Jeśli tak, to przeczytaj je jeszcze raz i wykreśl z niego wszystkie informacje, które są pustymi hasłami. Hobby wyssane z palca czy zbyt wybujałe mniemanie o samym sobie może jedynie zaszkodzić w określeniu Twojej rzeczywistej wartości.

Pamiętaj, żeby zwrócić uwagę nie tylko na swoje dotychczasowe wykształcenie czy doświadczenie zawodowe, ale też na praktyczne umiejętności. Nawet najlepsze wykształcenie nie zastąpi praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy. Poza tym, poznając swoją wartość, będziesz w stanie określić, nad czym jeszcze warto popracować.

Dowiesz się, czego chcesz

Planowanie kariery zawodowej to nie tylko tworzenie zarysu swojej zawodowej pozycji w przyszłości. Precyzyjne wyznaczenie celów do których dążysz pozwoli zaplanować we właściwy sposób Twoją ścieżkę kariery.

Wypisz na kartce to, co chciałbyś osiągnąć w swoim zawodowym życiu. Pamiętaj tylko, żeby być uczciwym wobec samego siebie. Nawet najmniejsze fantazje nie zostaną spełnione, jeżeli będą się znajdowały poza Twoimi realnymi możliwościami. Kiedy dowiesz się, co chcesz osiągnąć, łatwiej będzie Ci ustalić sposoby na realizację wyznaczonych celów.

Określisz swoją konkurencyjność

Nie zapominaj, że kariera zawodowa to nie tylko Ty i rynek pracy. Gdyby kariera była zależna od nas samych, życie byłoby zbyt proste. Doskonale wiesz, że o swoje marzenia trzeba walczyć. Również cele zawodowe podlegają tej regule. Tylko mocna pozycja na rynku pracy sprawi, że nie zostaniesz wyeliminowany przez konkurencję.

Nie tylko samo planowanie, ale przede wszystkim systematyczna realizacja zawodowych celów pozwoli Ci na zapewnienie sobie właściwej pozycji na rynku.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26287 )
Array ( [docId] => 26287 )