Czy znalezienie idealnego pracownika jest coraz trudniejsze

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 02-08-2012 r.

Wbrew pozorom, znalezienie nowego pracownika odpowiada poziomem trudności poszukiwaniu idealnej pracy. Mimo przesycenia polskiego rynku bezrobotnymi, zatrudnienie odpowiedniej osoby wymaga wiele wysiłku ze strony pracodawcy. Czy znalezienie idealnego pracownika jest coraz trudniejsze?

Wymagania pracowników odwrotnie proporcjonalne do kompetencji

Jednym z największych problemów w poszukiwaniu idealnego pracownika są zbyt wygórowane oczekiwania osób poszukujących pracy. W wielu przypadkach kandydaci nieposiadający dostatecznego doświadczenia zawodowego, stawiają pracodawcom warunki zatrudnienia, na jakie zasługuje specjalista z kilkuletnim stażem. W wielu przypadkach nie potrafią rzetelnie wycenić swoich umiejętności.

Zatrudnienie takiego pracownika, którego wymagania finansowe czy socjalne są wręcz odwrotnie proporcjonalne do poziomu jego kompetencji, jest dla pracodawcy po prostu nieopłacalne i zbyt ryzykowne. Nikt nie chciałby zatrudnić osób nieposiadających odpowiednich kwalifikacji. Tym bardziej, gdy zatrudnienie takiej osoby miałoby się wiązać ze zbyt wysokimi kosztami.

Brak doświadczenia kandydatów

Dużą część osób bezrobotnych stanowią absolwenci szkół wyższych. Ukończenie trzy- czy pięcioletnich studiów zapewnia jedynie wiedzę teoretyczną z danej dziedziny. Istotny problem stanowi brak doświadczenia zawodowego. Pracodawca zatrudniający taką osobę, ma obowiązek przeprowadzenia praktycznego szkolenia, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Ponadto osoba posiadająca doświadczenie nie tylko umie wykorzystać swą wiedzę w praktyce, ale również może w swojej pracy bazować na dotychczasowym doświadczeniu w danej dziedzinie. Kandydat zaczynający karierę zawodową dopiero będzie to doświadczenie wypracowywać.

Pracownik niepokorny

Pracodawcy poszukujący nowych pracowników zwracają również szczególną uwagę na brak pokory u młodych kandydatów. Problem ten dotyczy najczęściej absolwentów szkół wyższych (tzw. pokolenia Y), którzy przekonani o swojej wartości nie przyjmują do wiadomości konstruktywnej krytyki i wykazują się zbyt dużą pewnością siebie w stosunku do pracodawcy.

Współpraca z takimi osobami nie jest łatwa i niesie ze sobą ryzyko powstawania wielu konfliktów. Z tego powodu pracodawcy często rezygnują z zatrudnienia nowej osoby. Reorganizacja zasad działania firmy z pewnością będzie mniej stresująca, niż współpraca z niekompetentną osobą zbyt wysoko wyceniającą swoje umiejętności.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26497 )
Array ( [docId] => 26497 )