Efektywne przygotowanie szkoleń

Kategoria: HR
Data: 26-12-2012 r.

Ostatnie dwie dekady na rynku szkoleń, to ewolucja pojęcia dotyczącego tego, czym są szkolenia i jak wielka jest ich waga – zarówno z perspektywy osób, które podlegają procesowi szkolenia, jak i z punktu widzenia samych firm.

Na początku lat 90. szkolenia kojarzyły się głównie z treningami nadającymi określone uprawnienia lub np. ze szkoleniami BHP. Z biegiem lat coraz popularniejsze stawały się treningi sprzedażowe oraz szeroko rozumiane szkolenia ogólnorozwojowe.

W ostatnich latach nastąpiła jakościowa zmiana w podejściu firm do tego typu usług. Dziś każda wydawana na szkolenia złotówka powinna przekładać się na wzrost efektywności pracownika i wnoszony przez niego wkład w budowanie przewagi konkurencyjnej danej organizacji.

Programy rozwojowe

Najbardziej efektywne są programy rozwojowe, nakreślające długofalowe plany cyklicznych treningów dla poszczególnych pracowników, nawet w perspektywie dwóch – trzech lat. Pozwalają na retencję talentów i dają obietnicę rozwoju wszystkim, którzy rzetelnie realizują powierzone im zadania. Jednocześnie takie formy treningów i szkoleń, umożliwiają optymalizację funkcjonowania kapitału ludzkiego pod kątem potrzeb organizacji czy wymagań rynku, a ponadto zapewniają odpowiedni poziom realizacji celów biznesowych.

 

Jak przygotować szkolenie

Najpierw trzeba wiedzieć: po co jest szkolenie? jakie rezultaty ma przynieść? w jakim stopniu ten konkretny trening lub szkolenie jest w stanie usprawnić funkcjonowanie spółki? Następnie trzeba określić grupę adresatów. A potem przedyskutować z firmą szkoleniową wszystkie aspekty działalności firmy. Warto nakreślić kontekst, w którym funkcjonuje firma, uwarunkowania, które decydują o efektywności lub jej braku, pokazać otoczenie konkurencyjne, wyzwania, które napędzają pracę poszczególnych osób, działów czy całej organizacji. Słowem – konieczne jest zaspokojenie ciekawości firmy szkoleniowej. Co więcej, wyznacznikiem profesjonalizmu szkoleniowców powinien być m.in. czas, który poświęci na zrozumienie naszej firmy i przygotowanie dedykowanych dla nas rozwiązań szkoleniowych. To właśnie odpowiednia diagnoza bieżącej sytuacji, daje największe możliwość optymalnego spożytkowania posiadanych zasobów i środków. To także szansa na to, by szkolenie odbyło się z korzyścią zarówno dla firmy, jak i dla jej pracowników.

Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś

źródło: Strategie Biznesu nr 1, Dekady zmian na rynku szkoleń

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26615 )
Array ( [docId] => 26615 )