Ostatnie dwie dekady na rynku szkoleń, to ewolucja pojęcia dotyczącego tego, czym są szkolenia i jak wielka jest ich waga – zarówno z perspektywy osób, które podlegają procesowi szkolenia, jak i z punktu widzenia samych firm.
Na początku lat 90. szkolenia kojarzyły się głównie z treningami nadającymi określone uprawnienia lub np. ze szkoleniami BHP. Z biegiem lat coraz popularniejsze stawały się treningi sprzedażowe oraz szeroko rozumiane szkolenia ogólnorozwojowe.
W ostatnich latach nastąpiła jakościowa zmiana w podejściu firm do tego typu usług. Dziś każda wydawana na szkolenia złotówka powinna przekładać się na wzrost efektywności pracownika i wnoszony przez niego wkład w budowanie przewagi konkurencyjnej danej organizacji.
Programy rozwojowe
Najbardziej efektywne są programy rozwojowe, nakreślające długofalowe plany cyklicznych treningów dla poszczególnych pracowników, nawet w perspektywie dwóch – trzech lat. Pozwalają na retencję talentów i dają obietnicę rozwoju wszystkim, którzy rzetelnie realizują powierzone im zadania. Jednocześnie takie formy treningów i szkoleń, umożliwiają optymalizację funkcjonowania kapitału ludzkiego pod kątem potrzeb organizacji czy wymagań rynku, a ponadto zapewniają odpowiedni poziom realizacji celów biznesowych.
Jak przygotować szkolenie
Najpierw trzeba wiedzieć: po co jest szkolenie? jakie rezultaty ma przynieść? w jakim stopniu ten konkretny trening lub szkolenie jest w stanie usprawnić funkcjonowanie spółki? Następnie trzeba określić grupę adresatów. A potem przedyskutować z firmą szkoleniową wszystkie aspekty działalności firmy. Warto nakreślić kontekst, w którym funkcjonuje firma, uwarunkowania, które decydują o efektywności lub jej braku, pokazać otoczenie konkurencyjne, wyzwania, które napędzają pracę poszczególnych osób, działów czy całej organizacji. Słowem – konieczne jest zaspokojenie ciekawości firmy szkoleniowej. Co więcej, wyznacznikiem profesjonalizmu szkoleniowców powinien być m.in. czas, który poświęci na zrozumienie naszej firmy i przygotowanie dedykowanych dla nas rozwiązań szkoleniowych. To właśnie odpowiednia diagnoza bieżącej sytuacji, daje największe możliwość optymalnego spożytkowania posiadanych zasobów i środków. To także szansa na to, by szkolenie odbyło się z korzyścią zarówno dla firmy, jak i dla jej pracowników.
Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś
źródło: Strategie Biznesu nr 1, Dekady zmian na rynku szkoleń