Jak i gdzie powinien szukać pracy freelancer

Kategoria: HR
Autor: Valeeva Anna
Data: 06-06-2012 r.

Zaledwie kilka lat temu serwisy internetowe oraz fora dyskusyjne ze zleceniami dla freelancerów były domeną zachodniego rynku pracy. Z biegiem lat polski internet przeżył swoistą rewolucję pod względem rozwoju tego, dotychczas mało znanego, sposobu zarabiania. Trend ten szczególnie dotyczy branży IT.

Rynek

Termin freelancer, tłumacząc z języka angielskiego, oznacza wolnego strzelca, osobę nie pracującą na etacie, lecz realizująca projekty na zlecenie, najczęściej specjalizującą się w konkretnej dziedzinie.

Obecnie na tym rynku największy popyt jest na usługi programistów, grafików, web developerów, dziennikarzy, copywriterów i innych twórczych zawodów. Wynika to z faktu, że efekty ich pracy (artykuły, kody, grafika) można łatwo wysłać drogą elektroniczną. Nie jest zatem konieczny bezpośredni kontakt ze zleceniodawcą.

W Internecie jest sporo serwisów, które skupiają specjalistów w konkretnej branży lub po prostu osoby poszukujące pracy zdalnej. Łączy je jedna podstawowa zasada – zleceniodawcy wystawiają oferty zadań do wykonania, opisują co trzeba zrobić i za jakie wynagrodzenie, a freelancerzy oferują swoje usługi. Jeżeli kandydatów jest kilku na jedno zlecenie, to klient sam zdecyduje komu powierzyć zadanie.

Początki

Rozpoczynając swoją przygodę jako freelancer warto przygotować portfolio swoich dotychczasowych dokonań. W przypadku, gdy dopiero wchodzisz na rynek pracy, można przygotować kilka przykładowych prac. Jako np. grafik z pewnością posiadasz kilka prac, którymi możesz się pochwalić – nawet jeżeli są to prace z okresu studiów. Musisz zastanowić się, co czyni Cię wyjątkowym i dlaczego potencjalny zleceniodawca ma wybrać Ciebie. Jest to kluczowe podczas formułowania odpowiedzi na zlecenia.

Kilka ważnych wskazówek

Przede wszystkim nie bój się odpowiadać na ogłoszenia jeżeli wiesz, że daną pracę jesteś w stanie wykonać. Wykonując zlecenie stawiaj na jakość, w taki sposób pracujesz na stałą bazę zleceniodawców.

Warto pamiętać o podwyższeniu swojego ratingu przez wykonanie kilku prostszych zleceń, niewymagających dużego nakładu pracy, za minimalną lub zerową opłatą. W ten sposób dowiedziesz swojej solidności i wzbudzisz zaufanie potencjalnych zleceniodawców prac poważniejszych i oczywiście lepiej płatnych.

Valeeva Anna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26377 )
Array ( [docId] => 26377 )