Rynek
Termin freelancer, tłumacząc z języka angielskiego, oznacza wolnego strzelca, osobę nie pracującą na etacie, lecz realizująca projekty na zlecenie, najczęściej specjalizującą się w konkretnej dziedzinie.
Obecnie na tym rynku największy popyt jest na usługi programistów, grafików, web developerów, dziennikarzy, copywriterów i innych twórczych zawodów. Wynika to z faktu, że efekty ich pracy (artykuły, kody, grafika) można łatwo wysłać drogą elektroniczną. Nie jest zatem konieczny bezpośredni kontakt ze zleceniodawcą.
W Internecie jest sporo serwisów, które skupiają specjalistów w konkretnej branży lub po prostu osoby poszukujące pracy zdalnej. Łączy je jedna podstawowa zasada – zleceniodawcy wystawiają oferty zadań do wykonania, opisują co trzeba zrobić i za jakie wynagrodzenie, a freelancerzy oferują swoje usługi. Jeżeli kandydatów jest kilku na jedno zlecenie, to klient sam zdecyduje komu powierzyć zadanie.
Początki
Rozpoczynając swoją przygodę jako freelancer warto przygotować portfolio swoich dotychczasowych dokonań. W przypadku, gdy dopiero wchodzisz na rynek pracy, można przygotować kilka przykładowych prac. Jako np. grafik z pewnością posiadasz kilka prac, którymi możesz się pochwalić – nawet jeżeli są to prace z okresu studiów. Musisz zastanowić się, co czyni Cię wyjątkowym i dlaczego potencjalny zleceniodawca ma wybrać Ciebie. Jest to kluczowe podczas formułowania odpowiedzi na zlecenia.