Różne podejścia
Chcąc zbadać kompetencje pracownika, nie zawsze jesteśmy w stanie nieustannie go obserwować. Ponadto jest to zachowanie niepożądane, ponieważ może wzbudzić u pracowników przeświadczenie, że są ciągle obserwowani. Skutkować to będzie obniżeniem jakości wykonywanej pracy.
Niekorzystnych dla pracodawcy sytuacji można uniknąć stosując testy oraz metody badania kompetencji zawodowych. Obecnie najpopularniejsze są dwie metody oceniania kompetencji.
Pierwszą z nich jest nadzorowanie badanego pracownika na jego stanowisku pracy. Badanie to przeprowadzane jest przez bezpośredniego przełożonego lub współpracowników, jednak tego drugiego sposobu nie należy nadużywać. Kontrola przez osobę o analogicznej pozycji w pracy spowoduje obniżenie samooceny badanego pracownika. Miarodajność oceny kompetencji może również zostać zaburzona przez osobiste utarczki między pracownikami.
Druga z metod polega na samoocenie dokonywanej przez konkretnego pracownika. Zazwyczaj dostaje on wtedy odpowiednio sformułowany kwestionariusz. Pozwala on pracownikowi na ocenę swojej pracy na podstawie posiadanego doświadczenia. Metoda ta stosowana jest najczęściej przy określaniu potrzeb rozwojowych oraz w analizach okresowych postępów badanego.