Jak nie marnować czasu w pracy

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 05-07-2012 r.

Nie raz z pewnością narzekałeś, że masz zbyt mało czasu na pracę. A nie pomyślałeś o tym, że głównym tego powodem jest to, że zbyt dużo służbowego czasu przeznaczasz na zbędne czynności? Jak nie marnować czasu w pracy i wywiązywać się ze wszystkich zleceń na czas?

Dlaczego marnujemy czas w pracy

Przyczyn marnowania służbowego czasu można by było szukać w nieskończoność. Badania dowodzą, że w ciągu ośmiogodzinnego czasu pracy możesz marnować nawet cztery godziny dziennie! Jak to możliwe?

Zastanów się chwilę, czy przychodząc do pracy, nie sprawdzasz w pierwszej kolejności maili czy nie odwiedzasz portali społecznościowych? Czy w czasie pracy nie korzystasz z internetowych komunikatorów w celach prywatnych? A co z telefonem komórkowym? Czy nie zdarza Ci się wysyłać kilku SMS w czasie, kiedy powinieneś zająć się służbowymi obowiązkami?

Szczera odpowiedź na powyższe pytania pozwoli Ci zrozumieć, na co tracisz tak dużo czasu. Dostęp do internetu to nie jedyny powód, przez który tracisz czas. Często marnujesz go na grzecznościowe rozmowy ze współpracownikami, chociaż nie zawsze masz na nie ochotę, czy na spotkania, które nie przynoszą żadnego biznesowego efektu.

Przeanalizuj w wolnej chwili dokładnie swój dzień pracy, a sam przekonasz się, że wiele codziennych czynności sprawia, że tracisz cenny czas bezpowrotnie.

Wyeliminuj „rozpraszacze”

Jak w związku z powyższym oduczyć się tych wszystkich czynności? Podstawową kwestią jest eliminacja tzw. „rozpraszaczy”. Jeżeli przystępujesz do realizacji konkretnego zadania, wyłącz wszystkie komunikatory, portale społecznościowe oraz skrzynki mailowe.

Wbrew pozorom niewinne zerkanie na wypowiedzi Twoich znajomych na Facebooku czy GoldenLine może zająć Ci o wiele więcej czasu niż praca nad projektem. Z pewnością niejednokrotnie miałeś do czynienia z sytuacją, gdzie „chwilowe” sprawdzenie maili zmieniało się w godzinne przeglądanie treści opublikowanych w internecie. Z tego też względu wyłącz wszystkie niepotrzebne portale i aplikacje.

Dobrym rozwiązaniem jest również wyciszenie telefonu. Przecież nic się nie stanie, jeżeli odpowiesz na SMS od koleżanki po tym, jak skończysz pracę.

Zorganizuj się

Z pewnością pomyślisz, że łatwo jest wymagać wyeliminowania wszystkich portali czy komunikatorów. Jednak realizacja tego celu może być o wiele trudniejsza.

Kluczem do sukcesu będzie odpowiednia organizacja czasu pracy. Na początku każdego dnia powinieneś ustalić sobie priorytetowe zadania, które musisz zrealizować. W kalendarzu spisz wszystko to, czym MUSISZ się zająć danego dnia. Tworząc taką listę przekonasz się, że portale społecznościowe i skrzynka mailowa nie są tak istotne, jak mogło Ci się wydawać.

Ponadto, aby wykonanie Twoich obowiązków przyszło Ci nieco łatwiej, warto wyznaczyć sobie nagrody za wywiązanie się z konkretnych zadań. Jeżeli wydaje Ci się, że jesteś uzależniony od informacji od swoich znajomych w sieci, postanów sobie, że po każdym wykonanym zadaniu będziesz poświęcał 10 minut na sprawdzenie wiadomości na portalach społecznościowych. Pamiętaj jednak, aby w takich przypadkach rygorystycznie przestrzegać wyznaczonego czasu. Łatwo jest bowiem się zapomnieć, a wtedy symboliczne 10 minut może zamienić się w godzinę.

Zaoszczędzenie własnego czasu w miejscu pracy jest bardzo proste. Wystarczy jedynie jasno określony plan działania oraz silne samozaparcie w eliminacji tych elementów z codziennego życia, które najbardziej wyczerpują Twoje zasoby czasowe. Podejście do codziennych obowiązków na zasadzie „najpierw obowiązki, a później przyjemności” pozwoli Ci nie tylko na uregulowanie w ciągu dnia pilnych spraw, ale również na osiągnięcie większej przyjemności z nagród, jakie będą na Ciebie czekały na zakończenie pracowitego dnia.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26441 )
Array ( [docId] => 26441 )