Stres nie zawsze mobilizuje
Niektórzy twierdzą, że stres pomaga w mobilizacji do działania. Często z pewnością się to sprawdza, np. kiedy mamy wyznaczony termin realizacji konkretnego projektu. Istnieje jednak grupa osób, dla których stres jest zmorą odbierającą jakąkolwiek zdolność do działania.
Podobnie dzieje się w przypadku innych negatywnych emocji. Zdenerwowanie czy złość sprawiają, że skupienie na wykonywanym zadaniu rozmywa się niczym mgła. Ponadto negatywne emocje wzbudzają niechęć do wszystkiego, co otacza konkretną osobę. W takich przypadkach wykonanie zawodowych obowiązków jest z pewnością ostatnią rzeczą, na jaką ma się ochotę.
Brak zdolności radzenia sobie z negatywnymi emocjami może istotnie odbić się na karierze zawodowej. Zadania wykonane w złości i bez odpowiedniej precyzji będą wymagały poprawienia w późniejszym czasie, a co za tym idzie – poświęcenia im dwa razy więcej czasu. W ekstremalnych warunkach częste błędy w wykonaniu powierzonych obowiązków mogą stać się również podstawą do utraty zlecenia czy nawet stanowiska pracy.
Zamień negatywy na pozytywy
Jednym ze skutecznych sposobów zarządzania negatywnymi emocjami jest próba zamiany ich na odczucia pozytywne. Jak to możliwe? W momencie, kiedy czujesz złość, smutek itp. powinieneś zastanowić się nad zdarzeniem, które wywołało w Tobie te uczucia. Kiedy już skupisz na nim swoją uwagę, spróbuj określić emocje przeciwne do tych, które czujesz obecnie.
Wprawdzie nie jest to łatwe, ale spróbuj sobie odpowiedzieć, co chciałbyś wtedy czuć, np. być pewnym siebie, zrelaksowanym. Kiedy uda Ci się określić pożądane emocje, spróbuj je w sobie wzbudzić. Kiedy Ci się to uda, pokonasz wszystkie negatywne uczucia i wzbudzisz w sobie ponownie siłę do działania.
Powyższe ćwiczenie nie jest wprawdzie łatwe, jednak jego wykonanie pozwoli Ci pokonać negatywne oddziaływanie emocji nieużytecznych. Jeżeli, mimo wielu prób, nie udało Ci się go wykonać, spróbuj skorzystać z kolejnej, o wiele prostszej rady.