Jak poradzić sobie ze stresem

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 12-06-2012 r.

Stres jest jednym z największych paralizatorów ludzkiego działania. Związane z nim napięcie sprawia, że nie jesteś zdolny do jakiegokolwiek działania. Często przestajesz logicznie myśleć. W takich sytuacjach bardzo często kierują Tobą impulsy, co nie we wszystkich sytuacjach może mieć pozytywne skutki. Dlatego powinieneś nauczyć się radzenia sobie ze stresem.

Wyrzuć to z siebie

Jednym ze sposobów walki ze stresem jest wyeliminowanie negatywnych emocji z nim związanych. W stresującej sytuacji spróbuj wyobrazić sobie uczucia, jakie Ci towarzyszą. Za pomocą wyobraźni uformuj z nich masę, która tkwi w Twoim wnętrzu. Następnie spróbuj „wyjąć” tę masę z samego siebie. Kiedy będziesz „trzymał” ją już w swoich dłoniach, uformuj z niej kulę. Podczas formowania możesz oczywiście wykorzystywać pokłady własnej siły, co pomoże Ci w rozładowaniu negatywnych emocji. Kiedy już „uformujesz” swoje negatywne emocje, wyrzuć je z całych sił za siebie.

Nie odwracaj się i nie sprawdzaj, czy Ci się udało. Zamiast tego przypomnij sobie jedną z najmilszych sytuacji w Twoim życiu. Symboliczne pozbycie się negatywnych uczuć i przywołanie tych pozytywnych z pewnością pomoże Ci w pokonaniu stresu.

Zakotwicz pozytywne emocje

Inną techniką walki ze stresem jest tzw. kotwica emocjonalna. Możesz ją wykorzystywać w każdej sytuacji, nie tylko wtedy, kiedy odczuwasz duże zdenerwowanie. Jej stworzenie polega na przywołaniu uczuć związanych z pozytywnymi emocjami. Przypomnij sobie, jak czujesz się wtedy, gdy jesteś pewny siebie. Kiedy uda Ci się przywołać pozytywne emocje, spróbuj je skojarzyć z konkretnym gestem. Może być to np. wciśnięcie niewidzialnego guzika w Twojej klatce piersiowej. Wykonując ten gest, myśl o wywołanych przed chwilą emocjach.

Następnie skup swoją uwagę na zupełnie innych rzeczach, np. policz książki na półce. Po chwili spróbuj „wcisnąć” swój wyimaginowany guzik i ponownie przywołać pozytywne emocje. Działa? Jeśli tak, oznacza to, że stworzyłeś własną kotwicę pozytywnych emocji, którą będziesz mógł wykorzystywać zawsze wtedy, gdy będziesz czuł spadek energii czy dobrego samopoczucia.

Staw czoła przeciwnościom

Sposobem na pokonanie stresu jest również pokonanie strachu przed sytuacjami, które ten stres wywołują. Najczęściej denerwujesz się przed ważnymi wydarzeniami w swoim życiu, jak egzaminami, rozmową biznesową czy ślubem. Kiedy będziesz musiał zmierzyć się z tego rodzaju sytuacją, spróbuj wcześniej ją przeanalizować. Myśląc o niej, znajdź jak najwięcej pozytywów.

Kiedy masz przed sobą egzamin, uzmysłów sobie, że uczyłeś się do niego od dawna i że posiadasz dostateczny zasób wiedzy. Idąc na rozmowę biznesową, bądź przekonany, że jesteś w pełni przygotowany do profesjonalnej prezentacji swojej osoby czy oferty. A ślub? Przecież o jego przygotowanie dbałeś od dawna, więc z pewnością wszystko będzie tak, jak należy.

W każdej sytuacji można odnaleźć pozytywy. Kiedy Ci się to uda, z pewnością zwiększy się Twoje poczucie pewności, a tym samym zmniejszy poziom odczuwanego stresu.

Pokonanie stresu nie jest wprawdzie proste, ale nie jest też niemożliwe. Odpowiednie ćwiczenia czy próba „przeprogramowania” myślenia na pozytywne tory z pewnością ułatwi wyeliminowanie jego negatywnego działania.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26392 )
Array ( [docId] => 26392 )


Array ( [docId] => 26392 )