Jak radzić sobie z krytyką

Kategoria: HR
Autor: Łozińska Agnieszka
Data: 31-05-2012 r.

Krytyka nie kojarzy nam się z czymś przyjemnym. Nie lubimy, kiedy ktoś nam zwraca uwagę i często bardzo przeżywamy takie sytuacje, nawet wtedy, gdy wyrażana pod naszym adresem krytyka była nieuzasadniona. Jak radzić sobie w takich momentach?

Krytyka nie musi być negatywna

Wbrew pozorom, krytyka nie jest tylko negatywnym zjawiskiem. Czasem zwrócenie uwagi nie jest przytykiem do naszej osoby, ale ma na celu nasze dobro. Może ono pomóc w odnalezieniu własnych słabości i podjęcie kroków do ich zwalczenia. Są to wskazówki, które mogą pomóc i pokazać, w jakich dziedzinach możemy się poprawić, zyskać nową wiedzę lub umiejętności. To, że ktoś wymawia pod naszym adresem słowa krytyki oznacza, że nie jesteśmy bezczynni, ale coś robimy i ktoś patrzy na nasze działania.

Kto krytykuje

Krytyka padająca ze strony osób niezwiązanych z daną dziedziną nie powinna mieć na nas żadnego wpływu. Ludzie często wydają osąd w wyniku własnej frustracji, przelewając tym samym swoje problemy na inne osoby. Często też ich krytyka nie jest wymierzona konkretnie w nas, ale np. na firmę, w której pracujemy lub stanowisko, które obejmujemy.

Bardziej niż krytyką anonimowych i nieznających się na rzeczy ludzi, powinniśmy przejąć się opinią specjalistów. Słowa ich krytyki powinniśmy zapamiętać i przeanalizować, ponieważ być może popełniliśmy błąd.

 

Przyjmuj krytykę

Najgorsze co można zrobić w odpowiedzi na słowa krytyki jest kurczowo, agresywnie bronić swojego zdania. Lepiej wtedy przyjąć je na spokojnie, zaznaczyć, że być może nie byliśmy dokładni i zbadać sprawę. Należy być otwartym na krytykę, ponieważ może ona być konstruktywna. Popełniamy błędy i warto się przyznawać, jeśli się pomylimy. W żaden sposób nie umniejszy to naszej reputacji, ani wiedzy.

W radzeniu sobie z krytyką bardzo ważne jest, żeby zachować spokój i nie dawać się ponieść emocjom. Przyda się też doza nieczułości na słowa osób, które nie są znawcami naszej dziedziny, ale też szacunek dla osób, które zwracają nam uwagę.

Łozińska Agnieszka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26372 )
Array ( [docId] => 26372 )


Array ( [docId] => 26372 )