Zaangażuj rozmówcę
Zasadniczym warunkiem tego, aby Twój komunikat został w ogóle zauważony przez odbiorcę, jest odpowiednie zaangażowanie rozmówcy. Jeżeli ktoś nie będzie zwracał uwagi na Ciebie podczas rozmowy, nie wysłucha również wysyłanego do niego przekazu. Jak zatem zaangażować odbiorcę?
Przede wszystkim kieruj swoje komunikaty bezpośrednio do rozmówcy. Dobrze jest stosować bezpośrednie zwroty wyraźnie wskazujące do kogo się zwracasz (np. Agnieszko, panie prezesie, panie dyrektorze). Jasne wskazanie adresata Twojej wypowiedzi skieruje jego uwagę na Twoje słowa.
Ponadto Twojego rozmówcę zaangażuje z pewnością Twoja otwarta postawa wobec niego. Nie ma nic gorszego, kiedy odwracasz się plecami do osoby, do której mówisz. W trakcie wysyłania komunikatu staraj się skierować twarz ku twarzy rozmówcy. Dodatkowy kontakt wzrokowy nie pozwoli słuchaczowi na rozproszenie uwagi, a tym samym będzie gwarantował skupienie na Twoich słowach.
Dopełnieniem zaangażowania rozmówcy jest kierowanie wobec niego pytań otwartych. Nie muszą to być wcale szczegóły. Wystarczy, że będziesz wymagał od rozmówcy ustosunkowania się do wypowiedzianych słów. Konieczność wyrażania swojej opinii na konkretny temat sprawi, że Twój rozmówca będzie cały czas skupiony.
Stymuluj
Drugą rzeczą, o którą powinieneś zadbać podczas rozmowy z drugą osobą, jest odpowiednia stymulacja. Polega ona na takim przedstawieniu informacji, które umożliwi odbiorcy wyobrażenie sytuacji czy zjawiska, o którym opowiadasz. Aby skutecznie stymulować, staraj się opisywać przedstawiony problem jak najbardziej dokładnie. Im dokładniejszy opis, tym łatwiejszy proces wyobrażenia, a co za tym idzie – stymulacji.
Atutem stymulacji jest możliwość utożsamienia się rozmówcy z przedstawianym problemem. Ktoś, kto wyobraża sobie na przykład szanse, jakie stwarza realizacji konkretnego projektu, jest już niejako zaangażowany w potrzebę realizacji konkretnego zadania.