Jak skutecznie się komunikować

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 21-06-2012 r.

Ile razy spotkałeś się z sytuacją, kiedy Twój rozmówca nie rozumiał, o czym do niego mówisz? A może masz problemy z porozumieniem się z innymi ludźmi? Jak skutecznie się komunikować, aby inni nas w pełni rozumieli?

Zaangażuj rozmówcę

Zasadniczym warunkiem tego, aby Twój komunikat został w ogóle zauważony przez odbiorcę, jest odpowiednie zaangażowanie rozmówcy. Jeżeli ktoś nie będzie zwracał uwagi na Ciebie podczas rozmowy, nie wysłucha również wysyłanego do niego przekazu. Jak zatem zaangażować odbiorcę?

Przede wszystkim kieruj swoje komunikaty bezpośrednio do rozmówcy. Dobrze jest stosować bezpośrednie zwroty wyraźnie wskazujące do kogo się zwracasz (np. Agnieszko, panie prezesie, panie dyrektorze). Jasne wskazanie adresata Twojej wypowiedzi skieruje jego uwagę na Twoje słowa.

Ponadto Twojego rozmówcę zaangażuje z pewnością Twoja otwarta postawa wobec niego. Nie ma nic gorszego, kiedy odwracasz się plecami do osoby, do której mówisz. W trakcie wysyłania komunikatu staraj się skierować twarz ku twarzy rozmówcy. Dodatkowy kontakt wzrokowy nie pozwoli słuchaczowi na rozproszenie uwagi, a tym samym będzie gwarantował skupienie na Twoich słowach.

Dopełnieniem zaangażowania rozmówcy jest kierowanie wobec niego pytań otwartych. Nie muszą to być wcale szczegóły. Wystarczy, że będziesz wymagał od rozmówcy ustosunkowania się do wypowiedzianych słów. Konieczność wyrażania swojej opinii na konkretny temat sprawi, że Twój rozmówca będzie cały czas skupiony.

Stymuluj

Drugą rzeczą, o którą powinieneś zadbać podczas rozmowy z drugą osobą, jest odpowiednia stymulacja. Polega ona na takim przedstawieniu informacji, które umożliwi odbiorcy wyobrażenie sytuacji czy zjawiska, o którym opowiadasz. Aby skutecznie stymulować, staraj się opisywać przedstawiony problem jak najbardziej dokładnie. Im dokładniejszy opis, tym łatwiejszy proces wyobrażenia, a co za tym idzie – stymulacji.

Atutem stymulacji jest możliwość utożsamienia się rozmówcy z przedstawianym problemem. Ktoś, kto wyobraża sobie na przykład szanse, jakie stwarza realizacji konkretnego projektu, jest już niejako zaangażowany w potrzebę realizacji konkretnego zadania.

Odwołuj się do emocji

Od dawna wiadomo, że nic tak nie angażuje człowieka w rozmowę jak odwoływanie się do jego emocji. Dobrym sposobem na odniesienie się do odczuć rozmówcy jest przedstawienie informacji w taki sposób, aby ten mógł zweryfikować ich słuszność.

Przypomnij sobie, jakie uczucia wywołuje u Ciebie miłe skojarzenie, a jakie sytuacja nieprzyjemna. Identycznie działa przedstawienie problemu w sposób umożliwiający weryfikację jego słuszności. Jeżeli Twoja propozycja spodoba się rozmówcy, a jego wizja wywoła przyjemne skojarzenia, będzie on bardziej przychylny Twoim sugestiom. Natomiast, kiedy swoją propozycję skonfrontujesz dodatkowo z zagadnieniem wywołującym przykre skojarzenia, uda Ci się wzmocnić siłę swojego przekazu.

Odwoływanie się do emocji pozwoli nie tylko na projekcję Twoich planów, ale również ułatwi zaangażować odbiorcę, a tym samym sprawić, że Twój przekaż będzie dla niego zrozumiały.

Skuteczne komunikowanie z drugą osobą nie jest wcale skomplikowane. Wystarczy odpowiednie zaangażowanie rozmówcy oraz przedstawienie informacji w taki sposób, aby można ją było sobie łatwo wyobrazić, ale również emocjonalnie do niej ustosunkować. Przestrzeganie tych kilku podstawowych zasad pozwoli Ci wysyłać zrozumiałe komunikaty oraz ułatwi przykucie uwagi odbiorcy.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 26414 )
Array ( [docId] => 26414 )


Array ( [docId] => 26414 )