Jak właściwie ocenić kompetencje zawodowe pracownika

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 15-07-2012 r.

Wskaźnikiem wartości każdego pracownika są jego kompetencje. Powyższa zasada dotyczy zarówno obecnych pracowników, jak również tych, którzy dopiero mają rozpocząć karierę w Twojej firmie. Jak zatem ocenić kompetencje zawodowe swoich pracowników? Jaki system oceny da pewność, że dana osoba jest odpowiednim pracownikiem na właściwym stanowisku?

Własny klucz oceny pracowników

Podstawą właściwej oceny kompetencji jest stworzenie własnego klucza, na podstawie którego będzie wyrażana opinia na temat każdego z pracowników czy kandydatów. Przygotowany przez Ciebie klucz oceny kompetencji powinien określać konkretne umiejętności, jakie będą poddawane ocenie oraz sposób ich mierzalności.

W przypadku wskazania konkretnych kompetencji, niezwykle istotne jest również określenie definicji każdej z nich. Pozwoli to na uniknięcie błędnej oceny wynikającej z odmiennej interpretacji wskaźnika przez osobę dokonującą oceny (nie zawsze musi nią być autor klucza). Poza tym wskazanie konkretnych parametrów znacznie usprawni przeprowadzenie oceny zatrudnianego personelu.

Macierz, czyli skala punktowa

Przeprowadzając ocenę kompetencji, musisz również dysponować konkretną skalą punktową. Powinieneś stworzyć własną macierz, która będzie odnosiła się do wcześniej określonych kompetencji.

Jak najłatwiej ją stworzyć? Określ zakres ocen i odpowiadające im stopnie opanowania danej umiejętności przez pracownika (np. skala 1-5, gdzie 1 - zupełnie nieopanowane, 2 – opanowane w umiarkowanym stopniu, 3 - opanowane w stopniu podstawowym itd.).

Punktowa ocena poszczególnych parametrów nie tylko ułatwi Ci określenie stopnia opanowania, ale również pomoże w porównaniu wyników poszczególnych pracowników. Poza tym możliwość wyciągnięcia średniej punktowej pozwoli Ci również na zorientowanie się w ogólnym poziomie Twojego personelu.

 

Ocena pracownika

Zastanawiasz się pewnie, w jaki sposób analizować zebrane informacje o kompetencjach danego pracownika, czy kandydata na konkretne stanowisko, aby w rzetelny sposób ocenić jego predyspozycje.

Jeżeli dokonujesz oceny aktualnego pracownika, na podstawie skali punktowej w prosty sposób zauważysz stopień opanowania przez niego poszczególnych umiejętności. Jeżeli zdobyta przez daną osobę liczba punktów będzie dosyć niska, będzie to dla Ciebie wyraźnym sygnałem do działania. Rozwiązaniem takiej sytuacji będzie bądź organizacja dodatkowych szkoleń bądź ewentualna konieczność zwolnienia nieefektywnego personelu.

Ocena kompetencji jest niezwykle przydatna w trakcie rekrutacji nowego pracownika. Z pewnością wydaje Ci się, że największe szanse na zatrudnienie ma ten kandydat, który uzyskał szczególnie wyróżniający się wynik. Jednak osoba, która wykazuje się wprost nadkompetencją, nie jest wcale idealnym kandydatem na pracownika. Objęcie przez taką osobę stanowiska pracy o niższych wymogach sprawi, że Twój idealny kandydat w szybkim tempie wypali się zawodowo i straci zapał do pracy.

Dlatego też, dokonując oceny kompetencji potencjalnych kandydatów, powinieneś wziąć pod szczególną uwagę kandydatury tych osób, które wykazują się umiejętnościami odpowiadającymi Twoim oczekiwaniom w sposób zadowalający. W ten sposób unikniesz konieczności dodatkowego doszkalania pracowników o zbyt niskich kompetencjach, jak również zmniejszysz ryzyko utraty zaangażowania zawodowego przez danego pracownika.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26459 )
Array ( [docId] => 26459 )