Jak wykorzystać mowę ciała w biznesie

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 19-06-2012 r.

Podczas prowadzenia rozmów biznesowych większość uwagi skupiasz na treści, jaką przekazujesz swojemu kontrahentowi. A co z tzw. „mową ciała”? Czy wiesz, jaka gestykulacja i postawa ciała mogą Ci pomóc w prowadzeniu rozmów biznesowych?

Twoje gesty znaczą o wiele więcej niż myślisz

Mowa ciała, tak często bagatelizowana w trakcie prowadzenia rozmów biznesowych, odgrywa bardzo istotną rolę w komunikacji międzyludzkiej. Wykonywane podczas rozmowy gesty oraz mimika twarzy aż w 55% wpływają na skuteczność Twojego przekazu. Słowa z ok. 7% czy barwa głosu z ok. 35% stanowią ich uzupełnienie. Niestety wiele osób nie wykorzystuje szansy, jaką daje mowa ciała. Co więcej, większość nie wie nawet, w jaki sposób powinien się zachowywać, aby wpłynąć na decyzje swojego rozmówcy.

Pierwsze 10 sekund najważniejsze

W trakcie zawierania znajomości, nie tylko tych biznesowych, najistotniejsze jest pierwsze 10 sekund kontaktu z drugą osobą. W tym czasie powstaje tzw. pierwsze wrażenie, które zwykle rzutuje na dalsze relacje z kontrahentem czy rozmówcą. Jak więc sprawić, aby te 10 pierwszych sekund zadziałały na Twoją korzyść?

Jedną z najważniejszych zasad mowy ciała jest kontakt wzrokowy. Spotykając nową osobę musisz nawiązać z nią kontakt wzrokowy. Unikanie wzroku innych może oznaczać nie tylko brak pewności siebie, ale może zostać odebrane również jako wyraz pogardy dla Twojego rozmówcy. Dlatego też pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić nawiązując z kimś kontakt, to spojrzeć swojemu rozmówcy prosto w oczy.

Kolejną istotną kwestią jest uścisk dłoni. Jeszcze do niedawna twierdzono, że dłoń należy podać wówczas, kiedy od rozmówcy otrzymamy wyraźny sygnał chęci przywitania się. Jednak czekanie na okazje może sprawić, że zmarnujesz szansę na wywarcie pozytywnego wrażenia. Dlatego też warto wyciągnąć dłoń do przywitania. Poza tym zadbaj o właściwy uścisk: nie powinien być zbyt mocny, jednak zdecydowany i pewny siebie.

Nie zamykaj się na innych

Częstym błędem popełnianym podczas rozmów biznesowych jest zamknięta postawa wobec drugiej osoby. Prowadząc rozmowę z kontrahentem, pod żadnym pozorem nie możesz mieć skrzyżowanych rąk czy chować ich za siebie. Taka postawa oznacza, że nie masz ochoty nawiązać ze swoim rozmówcą bliższego kontaktu, a nawet może sugerować, że masz coś do ukrycia.

Jeżeli chcesz stworzyć poczucie otwarcia na kontakt ze swoim rozmówcą, zadbaj o to, aby Twoje ramiona były otwarte. Ponadto lekkie pochylenie ku rozmówcy, jak również delikatny uśmiech pomogą Ci w zdobyciu zaufania osoby, z którą rozmawiasz.

Mowa ciała odgrywa znaczącą rolę w trakcie rozmów biznesowych. Rozsądnie wykorzystane gesty stworzą nie tylko solidne podwaliny pod ważne negocjacje, ale również mogą okazać się przydatne w przekonaniu kontrahenta do Twoich racji. Dlatego też przed każdym biznesowym spotkaniem powinieneś solidnie przemyśleć nie tylko treść swojego komunikatu, ale również sposób, w jaki go przekażesz. Dopracowanie zarówno tonu głosu, jak też towarzyszących mu gestów z pewnością pomoże Ci w osiągnięciu zawodowego sukcesu.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26409 )
Array ( [docId] => 26409 )