Twoje gesty znaczą o wiele więcej niż myślisz
Mowa ciała, tak często bagatelizowana w trakcie prowadzenia rozmów biznesowych, odgrywa bardzo istotną rolę w komunikacji międzyludzkiej. Wykonywane podczas rozmowy gesty oraz mimika twarzy aż w 55% wpływają na skuteczność Twojego przekazu. Słowa z ok. 7% czy barwa głosu z ok. 35% stanowią ich uzupełnienie. Niestety wiele osób nie wykorzystuje szansy, jaką daje mowa ciała. Co więcej, większość nie wie nawet, w jaki sposób powinien się zachowywać, aby wpłynąć na decyzje swojego rozmówcy.
Pierwsze 10 sekund najważniejsze
W trakcie zawierania znajomości, nie tylko tych biznesowych, najistotniejsze jest pierwsze 10 sekund kontaktu z drugą osobą. W tym czasie powstaje tzw. pierwsze wrażenie, które zwykle rzutuje na dalsze relacje z kontrahentem czy rozmówcą. Jak więc sprawić, aby te 10 pierwszych sekund zadziałały na Twoją korzyść?
Jedną z najważniejszych zasad mowy ciała jest kontakt wzrokowy. Spotykając nową osobę musisz nawiązać z nią kontakt wzrokowy. Unikanie wzroku innych może oznaczać nie tylko brak pewności siebie, ale może zostać odebrane również jako wyraz pogardy dla Twojego rozmówcy. Dlatego też pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić nawiązując z kimś kontakt, to spojrzeć swojemu rozmówcy prosto w oczy.
Kolejną istotną kwestią jest uścisk dłoni. Jeszcze do niedawna twierdzono, że dłoń należy podać wówczas, kiedy od rozmówcy otrzymamy wyraźny sygnał chęci przywitania się. Jednak czekanie na okazje może sprawić, że zmarnujesz szansę na wywarcie pozytywnego wrażenia. Dlatego też warto wyciągnąć dłoń do przywitania. Poza tym zadbaj o właściwy uścisk: nie powinien być zbyt mocny, jednak zdecydowany i pewny siebie.