Najlepszym przykładem na pokazanie współzawodnictwa jest posłużenie się działem handlowym. Uzgodnij z pracownikami upublicznienie w firmie raportów na temat sprzedaży. Osoby będące na szczycie listy nie będą chciały oddać prowadzenia, te na samym dole i w środku będą chciały szybko znaleźć się wyżej.
Pomiędzy współzawodnictwem a niezdrową rywalizacją przebiega jednak bardzo cienka granica. Mądry menadżer potrafi zapobiegać jej przekraczaniu. Musi on także pamiętać, że nie wszyscy lubią rywalizację i mogą odczytać to jako próbę wciągnięcia ich w „wyścig szczurów”.
Obserwuj zachowanie swojego zespołu i bądź przygotowany, aby ukrócić wszystkie pojawiające między pracownikami spięcia. Zasugeruj także osobom, które nie lubią rywalizacji możliwość usunięcia ich z rankingu.
Nie faworyzuj pojedynczych pracowników, wszystkich traktuj tak samo. Kiedy zespół zrealizuje kolejny projekt, pochwal go jako całość. Rozbudzi to w pracownikach potrzebę współpracy w celu zrealizowania wyznaczonego zadania, ponieważ ludzie dążą do powtarzania czynności, za które zostali nagrodzeni. Nagradzając jednostki, tworzysz w zespole poczucie nierówności i niesprawiedliwości, co doprowadzi do jego rozpadu.
Kiedy współpracownicy zaczną na siebie donosić, to oznacza, że problem niezdrowej rywalizacji w Twojej firmie już istnieje.Takie zachowanie to próba zdobycia dodatkowych względów. Twoim zadaniem jest ukrócenie takiego postępowania. Zawsze zapoznaj się z argumentacją obu stron konfliktu, donos może okazać się tylko plotką.