Zatrudnianie pracownika, który sam dąży do ciągłego rozwoju i podnoszenia swoich kompetencji jest niezwykle korzystne dla pracodawcy. Jednak co zrobić, kiedy pracownikowi brakuje motywacji do doskonalenia się?
Podejście indywidualne
Ważne, żebyś przeprowadził z pracownikami rozmowę, dzięki której lepiej ich poznasz. Pozwoli Ci to na dobór odpowiednich środków motywacyjnych. Najważniejsze jest podejście indywidualne. Skup się na poszczególnych pracownikach, osiągniesz wtedy najlepsze rezultaty. Może być to także grupa pracowników o podobnych zainteresowaniach.
Pieniądze i potrzeby
Dla niektórych głównym środkiem motywacyjnym mogą być
pieniądze. Warto więc zagwarantować pracownikom poczucie stabilności
zatrudnienia. Wyraźne docenianie ich sukcesów i liczenie się z ich
głosem na pewno ustosunkuje ich pozytywnie do wykonywanej pracy.
Należy więc pamiętać, aby nagrody pieniężne przyznawać już po
wykonaniu zleconego przez Ciebie zadania, nie wcześniej. Poinformowanie
pracownika o dodatkowym wynagrodzeniu jeszcze przed wykonaniem
powierzonych mu zadań może skutkować spadkiem efektywności.
Jak to zrobić
Podchodząc indywidualnie do każdego pracownika, znasz jego
potrzeby, obawy, plany na przyszłość. Zaproś go na rozmowę i zaproponuj
udział w szkoleniu związanym z jego zainteresowaniami. Może być to na
przykład kurs języka obcego. W trakcie trwania szkolenia możesz od
czasu do czasu zapytać się pracownika, o jego postępy oraz poprosić o
szczerą odpowiedź, czy szkolenie jest satysfakcjonujące.
Po zakończeniu szkolenia zaproś pracownika na rozmowę. Daj mu odczuć,
że zależy Ci na jego samorozwoju i że cenisz pracowników, którym zależy
na poszerzaniu wiedzy. Jest to najwłaściwszy moment, aby go nagrodzić.
Nagrodę możesz przyznać również w większym gronie. Pokażesz wtedy, że
zależy Ci na rozwoju każdego z pracowników.