Definicja zawodu
Headhunter, czyli tzw. „łowca głów”, poszukuje na rynku pracy osób, które są idealnymi kandydatami na konkretne stanowiska pracy. Z reguły działa na zlecenie firmy prowadzącej rekrutację. W swojej pracy musi wykazać się umiejętnością uważnej obserwacji i wyciągania wniosków.
Czy, aby zostać headhunterem, musisz mieć ukończony konkretny kierunek studiów? Nie. Jednak w związku z koniecznością stałego kontaktu z innymi ludźmi (właścicielami firm rekrutujących, potencjalnymi kandydatami na konkretne stanowiska) z pewnością przyda Ci się wykształcenie w zakresie nauk społecznych (m.in. psychologia, socjologia, zarządzanie).
Decydując się na pracę jako headhunter, musisz pamiętać, że nie jesteś w stanie być specjalistą od wszystkiego. W związku z tym, powinieneś obrać konkretną specjalizację, w ramach której będziesz działał na rynku pracy. Działalność np. w dziedzinie nowych technologii, w ramach której będziesz poszukiwał specjalistów z działu IT, telekomunikacji czy automatyki, z pewnością zapewni Ci odpowiednią liczbę zleceń oraz szeroką bazę potencjalnych kandydatów.
Wymagane kompetencje
Pamiętaj, że poszukując pracowników dla swoich zleceniodawców, z reguły działasz samodzielnie. Dlatego dobra organizacja własnej pracy, jak też łatwość nawiązywania kontaktów z pewnością ułatwią Ci poszukiwania właściwych kandydatów.
Ważna kwestią jest również umiejętność obserwacji i wyciąganie na ich podstawie wniosków. Szukając pracowników dla swoich klientów, to Ty powinieneś dokonać weryfikacji potencjalnych kandydatów. Jedynie obiektywizm, jak też wyciąganie wniosków na podstawie zgromadzonych danych pozwolą Ci na pełen profesjonalizm.