Motywacja finansowa
„Kiedy chcesz odebrać komuś przyjemność z tego, co robi, zapłać mu za to”
Podwyżka jest często jedynym „asem w rękawie” dla większości przedsiębiorców. Może się jednak zdarzyć, że zadziałała ona inaczej niż oczekiwano.
Gdy oznajmiasz pracownikowi, że za wykonanie projektu dostanie podwyżkę, zabijasz jego kreatywność. Jego myśli nie krążą wtedy wokół zadania, które przed nim stoi, tylko skupione są na nagrodzie. Metoda motywacji finansowej, chociaż tak powszechnie stosowana, jest najlepszym sposobem, aby na samym starcie przekreślić szanse na dobry projekt.
Sięgaj dalej niż inni
Na początek pozwól swoim pracownikom się rozwijać. To nie pieniądze są motywacją, ale środowisko pracy. Postaraj się zmienić atmosferę na przyjemniejszą. Wtedy zwiększysz efektywność, bez konieczności zwiększania nakładów finansowych.
Pozwól pracownikom na niezależność, daj im odczuć, że ich codzienne obowiązki służą większemu, wspólnemu celowi. Gdy spełnisz te warunki, wtedy wystarczy rozmowa o tym, jak ważne są zadania, które im powierzasz.