Jakie są metody szkolenia personelu oraz kierownictwa

Kategoria: HR
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 07-06-2012 r.

Zwiększanie potencjału firmy zależy od odpowiednio wyszkolonego kierownictwa oraz personelu. Doszkalanie może dotyczyć zarówno kadry menadżerskiej, jak i szeregowych pracowników. Jakie obrać metody, chcąc zwiększyć ich kompetencje?

Kierownik na szkoleniu

Szkolenie kadry kierowniczej zapewnia przedsiębiorstwu pracowników o odpowiednich kompetencjach menadżerskich. Pozwoli to na sprostanie wyzwaniom stojącym przed firmą.

Zazwyczaj do systemu rozwoju zalicza się trzy cele stawiane kierownictwu:

  • selekcja kierowników – pracodawca musi wybrać osoby o odpowiednim potencjale. Następnie trzeba zapewnić im narzędzia rozwoju, np. wysyłanie na kursy i szkolenia,
  • utworzenie odpowiedniej atmosfery pracy. Jasno określone zasady rozwoju kariery zwiększą motywację kierowników, co bezpośrednio przełoży się na ich wzmożony samorozwój,
  • stawianie kierownictwu łatwo weryfikowalnych zadań, które mają związek z podwyższeniem jakości wykonywanej przez nich pracy.

Szkolenie personelu

Szkoleniu personelu powinno nastąpić po ocenie zapotrzebowania firmy na odpowiednich ekspertów. Po ustaleniu kierunku rozwoju przedsiębiorstwa kadra zarządzająca powinna wyznaczyć spotkanie z wybranymi pracownikami. Pamiętaj jednak, że ścieżka rozwoju zawodowego powinna być dostępna dla każdego.

Szkolenia muszą być dobrane według osobistych preferencji pracownika dotyczących obranej ścieżki jego kariery. Nie należy narzucać pracownikowi odgórnie ścieżki rozwoju. Zmniejsza to motywację oraz odbija się na autorytecie pracodawcy.

Odpowiednie metody

Podczas szkoleń stosuje się m.in. następujące metody:

  • Modelowanie zachowań. Szkolenie polega na modelowaniu zachowania innej osoby, najczęściej eksperta, którego cechy pracownik chciałby nabyć. Jest to też jedno z zagadnień NLP.
  • Wykłady, ćwiczenia, konferencje.
  • Wysłanie pracowników na szkolenia zewnętrzne.
  • Rotacja pracowników.
  • Omawianie przypadków. Analizowanie z grupą pracowników sytuacji fikcyjnych lub rzeczywistych.
  • Szkolenia interaktywne. Są to szkolenia z wykorzystaniem technologii komputerowych.
  • Gry, inscenizacje, symulacje.
  • Trening wrażliwości. Służy budowaniu zaufania, komunikacji oraz zrozumienia dynamiki grupowej.
  • Zadanie lektury do przestudiowania.
Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26381 )
Array ( [docId] => 26381 )


Array ( [docId] => 26381 )