Na czym polega skuteczny networking

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 12-06-2012 r.

Networking jest coraz popularniejszy w Polsce. Opiera się na budowaniu pozytywnych relacji z osobami z pokrewnych branż. Główną zasadą jego funkcjonowania są jednak stosunki koleżeńskie, a nie chęć zysku. Na czym zatem dokładnie polega?

Budowanie biznesowych relacji

Networking to nic innego jak dbanie o tworzenie relacji z innymi specjalistami, które mogą okazać się przydatne w prowadzeniu biznesu. I nie chodzi tu wcale o sformalizowaną współpracę, lecz więzi o charakterze bardziej prywatnym. Zaletą networkingu jest budowanie grupy znajomych, z którymi łączą nas głównie koleżeńskie relacje, jednak nie wykluczają one możliwości skorzystania z ich specjalistycznej pomocy, kiedy będzie to konieczne.

Networking to inaczej dbanie o odpowiednie zaplecze specjalistyczne, które nie będzie wymagało od Ciebie finansowego inwestowania, a bardzo często będzie wywoływało wiele satysfakcji, chociażby dzięki nawiązanym znajomościom z ciekawymi ludźmi. Mając dobre relacje z prawnikiem, z pewnością będziesz mógł się do niego zwrócić o poradę w razie problemów z inwestorem. Będziesz mógł wówczas liczyć nie tylko na wysokiej jakości pomoc, ale możliwe również, że nie będzie Cię to wiele kosztować lub będziesz mógł się zrewanżować ewentualną przysługą w przyszłości.

Wyjdź do ludzi

Networking nie jest skomplikowany. Wystarczy jedynie, że wybierzesz się na kilka specjalistycznych konferencji czy szkoleń. Jak je znaleźć? Poszukaj informacji na portalach biznesowych, z których na pewno korzystasz na co dzień. Natomiast jeżeli nie uda Ci się znaleźć odpowiadającej Ci konferencji, zawsze możesz pokusić się o samodzielne zorganizowanie niewielkiego spotkania branżowego. Odnajdź w sieci kilkanaście kontaktów, wyślij propozycję miejsca i terminu, a z pewnością ktoś zdecyduje się na organizowane przez Ciebie spotkanie. Poza tym nie musisz organizować wcale ogromnej konferencji. Czasami zwykłe spotkanie przy kawie stanowi doskonałą okazję do nawiązania biznesowych relacji.

Nie działaj chaotycznie

Budując relacje biznesowe z innymi ludźmi, musisz pamiętać o kilku kluczowych rzeczach. Przede wszystkim powinieneś ściśle określić, jakich kontaktów potrzebujesz. Największym błędem w budowaniu networkingu jest rozdawanie kontaktu do siebie komu popadnie. Działając jak deweloper z pewnością przydałby Ci się znajomy prawnik, księgowy czy marketingowiec. Jednak znajomość z grafikiem niekoniecznie może okazać się przydatna. Networking służy do rozreklamowania własnej osoby. Jednak pamiętaj, że jest ona skuteczna tylko wtedy, kiedy jest solidnie przemyślana i zaplanowana.

Poza tym, budując swoją bazę biznesowych znajomości, pamiętaj, żeby skupić się głównie na tworzonych relacjach z innymi, a nie na wynikających z tego tytułu korzyściach. Nikt nie chciałby poczuć się jak okazja do załatwiania interesów. Pamiętaj, że networking to budowanie pozytywnych relacji ze specjalistami z innych dziedzin. Ich ewentualna pomoc jest jedynie dodatkiem.

Networking to współczesna forma budowania relacji biznesowych. Jego atutem jest połączenie relacji o charakterze prywatnym z możliwością biznesowego rozwoju. Konferencje i szkolenia to doskonała okazja nie tylko do zdobycia cennych kontaktów biznesowych, ale również do poznania ciekawych ludzi o podobnych zainteresowaniach.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26395 )
Array ( [docId] => 26395 )